Laddar du redan för nästa års Vasalopp?

Ta då en titt på Uppladdningen. Här hittar du massor med matnyttig 😉 information. Du kan testa ditt energibehov och du hittar recept och intressanta artiklar. Har du inte siktet inställt på Vasaloppet? Ingen fara, här finns nåt för alla träningsintresserade!

Annonser

16 svar to “Laddar du redan för nästa års Vasalopp?”

  1. maxiq Says:

    Tycker du att man ska lita på information om hur man bäst laddar inför en stor fysisk prestation när informationen kommer från företag som lever på att sälja kolhydratspäckade produkter?
    Det har ju visat sig att kolhydratladdning är en myt och kroppen presterar mycket bättre i uthållighetssporter om den får det mesta av energin från fett. Fråga Jonas Colting t.ex.

    • dietistasa Says:

      Det är ingen hemlighet att uppladdningen.nu är en sida skapad av företag som säljer kolhydratrika produkter. Självklart ligger det i deras intresse att marknadsföra sina produkter på ett positivt sätt, t ex genom en hemsida. Dock betyder inte det att kolhydratuppladdning i sig är något som är påhittat av livsmedelsbranschen. Forskning visar att kolhydratintag innan fysisk aktivitet ger en ökad uthållighet. Är du intresserad av att läsa mer kan du leta efter forskning gjort av Coyle. Två studier från 1991 visar på ett bra sätt hur bland annat ämnesomsättning och återhämtning påverkas av kolhydratintag. De är lite gamla men ändå ganska så informativa.

      Kan du snälla förklara närmare kring ditt påstående att kolhydratuppladdning skulle vara en myt. Jag är alltid intresserad av att uppdatera mina kunskaper.

      Det stämmer som du skriver att det går prestera lika bra med ett högre fettintag. Problemet här är att det innebär en långvarig omställning för att öka FFA oxidationen under träning. Om du är en ”medelsvensson” som motionstränar och åker vasaloppet är det svårt att på egen hand övergå till en ökad andel fettförbränning. Det är mer som ska till än ett ökat fettintag och för att då få en kortvarigt ökad prestationsförmåga är kolhydratuppladningen helt enkelt smidigare.

      Man får ju räkna med ett visst bias när forskning väljs i syfte att stödja en viss syn men om du förutsättningslöst läser och granskar de artiklar som ändå finns redovisade på uppladdningen.nu så blir du nog glatt överaskad.

      /Åsa

  2. maxiq Says:

    Det finns massor av berättelser om helt vanliga motionärer som på en månad eller två ställt om kroppen till fettdrift helt ”på egen hand”. Vad är det mer som ska till än ett ökat fettintag menar du?

    Jonas Colting skrev nyligen en artikel i Runners World om Kolhydratbluffen. Den finns återgiven hos Kostdoktorn.se och kan nås om du klickar på mitt namn.

    • dietistasa Says:

      Det finns alltid en fara i att basera sina åsikter på andras tyckande. Jag har på inget sätt nån intention att förminska någons prestationer men ”berättelser om vanliga motionärer” kan knappast anses som forskning. Jonas Coltings fantastiska fysik visar att han är en dedikerad idrottare. Han har hittat en kosthållning som passar honom och jag är den första att gratulera. Dock så tycker han mer än han baserar sina påståenden på relevant forskning. Jag förstår att mina svar kan tyckas något tjatiga…forskning, forskning, forskning. Men likaväl så är det så att det är forskningen som kan ge oss en svar på hur och varför kroppen reagerar på olika sätt.

      Det jag antydde var hur omställningen till en ökad fettförbränning påverkas av bl a koffein och L-carnitin.

      Jag har gjort en snabbsökning på PubMed och hittat en antal intressanta artiklar. Det som verkar vara talande (såklart, jag hann kolla på kanske tre artiklar men ändock) är att det är fullt möjligt att ställa om kroppen till en högre fettförbränning men att det är tveksamt om det har någon effekt på prestationen. Jag föreslår att du beger dig till närmaste bibliotek och gör en egen sökning.

      Jag är aldrig ute efter att pracka på någon en viss syn på mat och träning. Har du hittat ett sätt att äta som passar dig och som gör att du både känner dig frisk och bevisligen är det så är det toppen. Jag är inte heller ute efter att välja rätt sida i hela LCHF-debatten. Jag är ödmjuk nog att inse att det vi anser oss ”veta” idag inte nödvändigtvis är sanning per se. Kroppen är fantastisk, den är ett mysterium i många avseenden och om man öppnar ögonen och väljer att inte fastna i något synsätt så finns ännu bättre chanser att vi imorgon hittar nya ”sanningar”. Alla är vi olika och alla reagerar vi olika på det vi väljer att äta.

      Det är viktigt att vi tycker olika. Det är faktiskt avgörande för att vi ska hitta svar och utvecklas. Dock är det viktigt att vi också kan se på våra opponenters åsikter med med samma självklara acceptans som det vi ålägger det vi själva anser vara rätt och riktigt.

      Ha det gott!

      /Åsa

  3. maxiq Says:

    Det är bra att du har en öppen syn på nya rön. Det du ska tänka på när du läser forskningsrapporter är: VEM har skrivit rapporten? VILKA avlönar denne? VARFÖR har rapporten kommit till? HUR många rapporter publiceras inte för att de har kommit fram till ”fel” slutsatser?

    Allt är inte svart och vitt, inte ens som text på pränt.

    • dietistasa Says:

      Maxiq: Jag vet en hel del om hur man värderar forskning och ställer alltid dessa frågor när jag läser en rapport eller artikel. Vid en snabb överblick finns ju dock inte möjligheten att grundligt utröna vem som står bakom forskningen. Det som dock är intressant är ju att även ”sponsrad” forskning kan visa sig vara värdefull om den är transparent och väl utförd. En sann forskare skulle aldrig låta bli att publicera rön som pekar åt ett håll man inte väntat sig. Även ett svar som inte underbygger en tes eller avsaknaden av ett väntat svar är mycket viktiga i forskningssammanhang.

      Jag hoppas att även du har samma öppna syn på de kostråd du väljer att vidarebefordra.

  4. Mikael Jansson Says:

    Hej Åsa.

    Vad har du för kommentarer till http://0-jap.physiology.org.library.pcc.edu/cgi/content/full/102/4/1439 ?

    Vasaloppsåkaren förbrukar troligtvis 1000 kcal/h, om inte mer. Alltså skulle glykogenlagrena (ca 2000 kcal) räcka till slutspurten, och i övrigt skulle fettlagret (flera miljoner kcal) användas mer effektivt utan att ge upphov till vare sig mjölksyra eller trötthet (någonstans efter 2h, då glykogenlagrena är slut).

    Det är bekant sedan tidigare att en otränad individ har LT kring 50-60% och en tränad kring 75% av VO2max. Ketogen kost, som du kan läsa i studien, gör också att LT ökar. Tillsammans ger det LT på långt över 75%.

    Tänk dig då en vältränad Vasaloppsåkare på ketogen kost?

  5. Mikael Jansson Says:

    Fler frågor man kan ställa sig är:

    * Hur ser prestation ut på de olika intensiteterna för någon som fått längre anpassningstid?
    * Hur stora glykogenlager har en fullt anpassad?
    * Har ett ökat antal mitokondrier i cellerna och större lager av IMT gjort att en helt anpassad sparar på glykogenlagrena än mer?
    * Kan det större antalet mitokondrier även innebära ett större lager av ATP i cellerna….och vad innebär detta ökade antalet mitokondrier och förhöjda VO2max, när man slår på kolhydratdriften i spurten?

    • dietistasa Says:

      Tackar så mycket! Jag ska läsa de studier du länkat till och återkommer med inlägg i bloggen så snart jag har tid. Du har ingen studie på lager som berättar hur man kan tänja lite på dygnets 24 timmar? 😉

      Ha det gott!
      /Åsa

  6. LCHF - Har ni inga jobb att gå till? Says:

    Sitter och läser igenom din blogg och det som slår mig är att det är samma gamla LCHF-dårar som härjar loss. Mycket intressant att ni använder er av argument som att ”alla” studier på kost som råkar visa något annat än att LCHF skulle vara bra är ”lögn och förbannad dikt”, men att när någon i era egna led gör en studie som (oj! va otippat!) visar att LCHF är ”the shit” ja då är den studien självklart HELT sann.. Likaså när någon LCHF-förespråkare skriver böcker om hur korrupt hela kostrådsutformningen är (ta DaVincikode och byt ut ordet ”vatikanen” mot ”livsmedelsverket” så har ni ungefär upplägget…) Börjar allt mer likna en religiös sekt, och eftersom ni har tid att sitta hela dagarna på olika forum där ni kastar skit på ”etablissemanget” får man väl sluta sig till att inte så många av er jobbar. Eller? Är det inte spännande att den israeliska studien som kom fram till att LCHF är bäst är finansierad av dr Robert Atkins forskningsfond. Med ert sätt att tänka sänker det ju hela studiens trovärdighet till ungefär noll komma noll. Eller hur?

    • dietistasa Says:

      Hej Emma!
      Visst är det intressant att debatten kommit att handla om vem som har rätt och vem som säger vad mer än än om sakfrågor!

  7. Emma Says:

    Ja helt klart, det är dessutom djupt tragiskt att dietister som bloggar måste ta tonvis av skit och att Anna O har blivit hotad via sin kommentarsfunktion i bloggen. Det visar att debatten är illa ute. Du gör det bra som bloggar, skulle själv inte orka med alla elaka/felaktiga kommentarer. Du och bloggande kollegor behövs!

    • dietistasa Says:

      Tack för peppet! Jag hoppas och håller alla tummar för att de elaka kommentarerna ska lysa med sin frånvaro. Mitt mål är att alla ska få komma till tals och få svar på sina frågor. Jag väljer att se det som en utmaning. Det håller mig alert och gör att jag hela tiden måste uppdatera mina kunskaper. Men jag kan förstå alla de uttalanden där man beskriver debatten som obehaglig. Debatten i sig är bra men man önskade ju att det som Anna O. och väldigt många andra råkat utför inte ska förekomma. Jag tjatar mig blå: sakfrågor, sakfrågor, sakfrågor. Men det är klart, det är alltid sexigare med en smaskig konspirationsteori 😉

Kommentarer inaktiverade.


%d bloggare gillar detta: