Negativ balans avgörande för viktminskning!

En nyligen publicerad studie slår fast att val av diet är underordnad när det kommer till viktminskning. Så länge du gör av med mer än du tar in kommer du att gå ned i vikt.

Vill du läsa studien kolla här!

Annonser

10 svar to “Negativ balans avgörande för viktminskning!”

  1. Mikael Jansson Says:

    Du menar studien som jämförde samma dieter?

    Se Kostdoktorn.se: Lika dieter lika dåliga

  2. dietistasa Says:

    Ha, ha! Ja, man kan ju se det så. Jag tror inte att syftet med studien var att svartmåla LCHF. Tro det eller ej, all forskning som görs på kost och viktnedgång handlar inte om LCHF 😉 Trots allt så var det en skillnad på fettintag på närmare 10 procentenheter mellan grupperna.

  3. Mikael Jansson Says:

    Svartmåla?

    Nejdå, men utger sig studien för att testa ”alla” dieter är det märkligt att kolhydratintaget i alla studier skiljer sig med max 10%.

    • dietistasa Says:

      Det är nog snarare så att det är media som återgivit det på ett sätt som ger intrycket att ”alla” dieter är testade. Så här skriver forskarna:

      We randomly assigned 811 overweight adults to one of four diets; the targeted percentages of energy derived from fat, protein, and carbohydrates in the four diets were 20, 15, and 65%; 20, 25, and 55%; 40, 15, and 45%; and 40, 25, and 35%. The diets consisted of similar foods and met guidelines for cardiovascular health. The primary outcome was the change in body weight after 2 years in two-by-two factorial comparisons of low fat versus high fat and average protein versus high protein and in the comparison of highest and lowest carbohydrate content.

      Det är alltid trixigt att forska på matintag. Det är svårt att rakt av jämföra t ex LCHF och SNR då man måste utröna vad i de olika kosterna som ger t ex ett visst provsvar. Håller man de olika dieterna så lika som möjligt med endast ett fåtal varierande variabler så kan man på ett bättre sätt se vad det är som har en viss verkan.

      Ha, ha! Nu har jag inte tid att svar på fler kommentarer 😉 Men det är kul att du är nyfiken och frågar.

      Ha det gott!
      /Åsa

      • Mikael Jansson Says:

        …. met guidelines for cardiovascular health.

        Vilket jag inte ger ett ruttet lingon för. sdLDL ökar ju av kolhydrater!

        Low carbohydrate diets improve atherogenic dyslipidemia even in the absence of weight loss. Jeff Volek har även skrivit en intressant bok om kost och träning, ”TNT Diet”

        • dietistasa Says:

          Det jag ville påpeka var att det var ett av kriterierna för de dieter som skulle ingå i studien, varpå det vore svårt att inkludera en LCHF-diet då den i dagsläget inte anses uppfylla dem.

          • Mikael Jansson Says:

            Mycket riktigt säger författarna i studien att det inte spelar någon roll vilken diet av de som är med i studien man använder, resultaten är ändå snarlikt. Gott så.

            Men sedan hävdar du, ihop med media, att resultatet gäller för alla dieter: kalorier, och enbart kalorier, avgör viktnedgång, och inte makrokomposition. Alltså även de som inte testats i studien, som t.ex. lågkolhydratkost (LCHF, Atkins, Montignac, Optimal Diet, m.fl.).

            Hur kan man då dra den slutsatsen från en studie som bara testat en (liten) delmängd av de olika sätten att kombinera ihop kolhydrater, protein och fett som finns?

            • dietistasa Says:

              Hmm, jag tror inte att jag har hävdat ”…att resultatet gäller för alla dieter”. Men det är klart, man kan ju alltid tolka mitt blogginlägg så om man tänjer det långt. I vilket fall som så kommer man inte undan det enkla faktum att så länge du tar in mindre energi än det du gör av med så kommer du att gå ner i vikt, oberoende om energin kommer från fett, alkohol eller gummibjörnar.

              • Mikael Jansson Says:

                val av diet är underordnad när det kommer till viktminskning

                Problemet med det är att det är en tautologi. Naturligtvis är det så! Det är själva definitionen.

                Vad som inte framgår här är att kalorier in och kalorier ut är beroende variabler, som dessutom ter sig annorlunda beroende på makrokomposition.

                Dagens boktips: ”Trick and Treat: Is ‘Healthy- Eating Making us Sick?” av Barry Graves och ”Good Calories, Bad Calories” av Gary Taubes.

                • dietistasa Says:

                  Att kalla det en tautologi är kanske att ta i…;) Det är svårt att bestrida sanningshalten i fett!
                  Huruvida kalorier in och ut är beroende av makrokomposition är en evighetsdiskussion, det finns ju ett oändligt antal olika kombinationer som sannolikt också är beroende av vem det är som äter dem.

                  Att makronutrienterna har olika termogen effekt är däremot sanning men är ju en helt annan diskussion.

Kommentarer inaktiverade.


%d bloggare gillar detta: