Fler dietister till folket!

Det är inte lätt att få tid hos dietister inom landstinget. Ofta har de långa köer och får lov att prioritera de som är svårast sjuka. Den förebyggande vården får helt enkelt stryka på foten vilket är väldigt synd. Med små justeringar i kosthållningen kan man ofta räta upp problem som höga blodfetter och annalkande diabetes och på det sättet kanske helt undvika att bli en av de där svårast sjuka som prioriteras på vårdlistorna. Vill du ha tid hos en dietist, tala om det för din läkare! Trots att du kanske hamnar allra längst ner på prioroteringslistan så innebär det att du har talat om att du finns och vill ha den vård du har rätt till. Till slut kommer det leda till fler dietister inom landstingen och de kommer att ha tid att jobba med den så viktiga förebyggande vården.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Ett svar to “Fler dietister till folket!”

  1. Dietist Bim Says:

    Hej Åsa,
    Tack för att du finns här ute i cyberrymden också. Tack för ditt mail till mig tidigare. Jag är mer synlig på http://www.primavi.se där ett nytt forum nyligen publicerats.

    Jag håller helt och fullt med dig om det här med förebyggande arbete. Jag har funderingar på att bli diktator och se till just den saken. Har nämligen försökt engagera mig inom politiken, inte mindre än två gånger. Det kändes så kört att jag lade av… förmodligen bara diktatorposten som kan fungera. Hänger du på? Ha det gott hälsar Dietist Bim

Kommentarer inaktiverade.


