IBS – Irritable Bowel Syndrome

IBS

Är du en av de många svenska som lider av IBS? Visste du att det finns mycket du kan göra själv för att minska symtomen från magen? Har du möjlighet att få träffa en dietist kan du få en individuellt anpassad kostbehandling, fram till dess kan du läsa den här artikeln.

Vad är IBS?

Det kan vara bra att känna till vad IBS egentligen är. IBS står för Irritable Bowel Syndrome, vilket på svenska kan översättas till irriterad tarm. Man kan också stöta på namn som Colon irritabile, funktionell tarmstörning, känslig tarm och ballongmage. IBS är en så kallad funktionell tarmsjukdom, vilket innebär att man inte kan häröra sjukdomen till några infektioner, avvikande labprover eller förändringar i tarmens uppbyggnad. Det finns många teorier om vad IBS beror på. En av dessa är att tarmens motorik inte fungerar som den ska. När gaser och avföring transporteras framåt i tarmsystemet kommer tarmen att tänjas ut. Man tror att personer med IBS kan vara överkänsliga för detta ”tryck” och reagera med smärta från magområdet genom att överföringen av smärtsignaler mellan tarmens nerver och hjärnan inte fungerar som den ska utan ”läcker” fler smärtsignaler än vad som är normalt.

Symtom och diagnos

Ibland säger man att IBS har blivit en ”slaskdiagnos” vilket på inget sätt är menat att trivialisera de besvär som sjukdomen ger. Det visar snarare på hur vanligt det är med problem från magområdet. Trots detta vida epitet så finns det diagnoskriterier för IBS. Besvären från tarmen ska ha förekommit under en längre tid, man brukar säga 12 veckor under de senaste 12 månaderna. Besvären kännetecknas av smärta eller obehag från magen som lättar när man går på toaletten. Ofta förekommer en förändrad avföringsfrekvens vilket innebär att du går på toaletten oftare (mer än 3 gånger/dag) eller mer sällan (mindre än 3 gånger/vecka) och en förändrad avföringskonsistens, alltså diarré eller förstoppning. Ytterligare symtom som förekommer är uppsvälldhet, bråttom till toaletten, slem i avföringen och problem med att helt tömma tarmen vid toalettbesök.

Känner du igen dessa symtom är viktigt att du går till en läkare som kan ställa en ordentlig diagnos!

Vad kan jag göra?

Har du fått diagnosen IBS kan det kännas skönt att veta att det är mycket som går att göra för att minska obehagen. Om du har IBS och vill prova att ändra om delar i din kost är det dock viktigt att du inte gör ”allt på en gång”. Testa en sak åt gången och se om du får någon effekt. Det är lätt att tro att alla IBS-symtom är sammankopplade med mat. Så är det inte och det kan vara svårt att avgöra vad som ger ett visst symtom. Det är därför viktigt att du inte utesluter för många livsmedel ur din kost som då kan bli allför ensidig.

  • Håll en regelbunden måltidsordning. Försök att äta på samma tider och med regelbundna intervaller.
  • Ät i lugn och ro. Tugga maten väl och ät inte för fort. Om du äter fort sväljer du mer luft vilket ger mer gaser i magen.
  • Ät inte för mycket på en gång. Ta hellre mindre portioner och sprid ut måltiderna under dagen. Frukost, lunch och middag samt 2-3 mellanmål är ett bra riktmärke.
  • Har du problem med diarréer, var försiktig med fettrika måltider. När fett bryts ner i tarmen ger det en aktivare tarmrörelse och en snabbare passage av maten genom tarmen.
  • Se över vilken sorts fiber du äter. Olösliga fiber suger åt sig vätska och ökar volymen på tarminnehållet vilket minskar problem med förstoppning. Lösliga eller gelbildande fiber ökar gasbildningen och bör därför ätas i mindre utsträckning. Olösliga fiber hittar du i de olika sädesslagen medans lösliga fiber främst finns i baljväxter, frukt, bär och grönsaker. Det är dock viktigt att du inte helt utesluter frukt och grönsaker ur din kost. Du kan börja med att minska på de mest gasbildande grönsakerna som lök och kål samt baljväxter.
  • Kaffe är gott men stimulerar också rörelserna i tarmen. Har du problem med diarré kan du testa att minska på kaffet. Har du däremot förstoppning kan kaffe tvärtemot ha en positiv effekt genom att lösa upp.
  • Tuggummi och kolsyrade drycker ger mer gaser och det kan vara positivt att undvika dessa.
  • Probiotika kan minska besvären. Probiotika är ”snälla” bakterier som ger en bra tarmflora. Du kan exempelvis prova ProViva, Dofilus, Cultura eller Verum hälsofil.
  • Många personer är känsliga för mjölk trots att de inte är laktosintoleranta. Testa att minska på mjölkprodukter och se om du mår bättre.
  • Starka kryddor kan öka gasbildningen, välj örtkryddor istället.

Känns det som om du testat allt och ändå inte får någon lindring är det viktigt att du får träffa en dietist som kan hjälpa dig att bena ut de olika kostfaktorerna som kan påverka din sjukdom. Det kan också vara så att det är andra faktorer än kosten som har betydelse för dig. Prata då med din läkare för att hitta andra behandlingsmetoder. Riksförbundet mag- tarmsjuka har en hemsida där du hittar fakta om IBS, där finns också ett medlemsforum där du kan prata med andra personer som har samma sjukdom.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Etiketter: ,

18 svar to “IBS – Irritable Bowel Syndrome”

  1. Mikael Jansson Says:

    IBS och LCHF: http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=6a2cce94-0618-418c-8439-26444d9d3e7f

    • dietistasa Says:

      Det är inte så förvånande att många med IBS blir hjälpta då de utesluter kolhydrater då många kolhydrater ger gasproblem. Men det är alltid individuellt och alla kolhydrater ger inte gaser. Risken med att börja utesluta stora livsmedelsgrupper vid IBS är att du till slut inte vågar äta just något, vilket är väldigt vanligt. Det är beklagligt att vissa läkare stoppar ner alla magproblem i IBS-facket då det faktiskt är en sjukdom med diagnoskriterier. Att säga att IBS beror på stress är också att göra det enkelt för sig. Stress är en viktig faktor att ta med i beräkningen då man pratar om IBS eftersom stress kan förvärra symtomen. Mindfullness och beteendeterapi kan hjälpa många.

  2. Anita Says:

    Jag har haft, och har förstås kvar…, en orolig mage sedan barndomen. Både pga av IBS, allergiska problem och divertiklar. Jag har prövat många olika dieter, råd och mediciner i många, många år och inget har riktigt hjälpt. Inte förrän jag för några månader sedan började följa en LCHF-kost med minimalt av kolhydrater i form av socker, allt bröd, mjölmat, potatis och ris, har jag märkt en klar förbättring av min oroliga mage. Givetvis försöker jag också föredra naturliga fetter i form av riktigt smör, grädde, inga lättprodukter, ägg, kött och fisk. Jag undviker all industriproducerad mat och E-ämnen. Det känns oerhört positivt med mina nya erfarenheter och jag mår mycket, mycket bättre.

    Jag har förstått att många har gjort samma hälsovinster som jag, även när det gäller annan ohälsa. Jag tycker att det är dags för etablissemnanget inklusive dietister att anamma de många fakta och erfarenheter som LCHF-förespråkarna har om denna kost.

    Mvh
    Anita
    Sjuksköterska

    • dietistasa Says:

      Hej Anita!
      Så skönt att du hittat en kosthållning som minskar dina magproblem. Det är ju det allra viktigaste, att man mår bra! Att utesluta ”mjölmat” och vitt socker är mycket riktigt ett bra sätt att minska problemen vid IBS, stora mängder raffinerade kolhydrater ger ofta de problem du beskriver. Det är också väldigt individuellt vad man reagerar på och man diskuterar kring hur IBS och livsmedelsöverkänslighet hänger samman. Det är beklagligt att du inte har fått adekvat hjälp när du haft problem under så många år. Hör av dig till den dietist du har gått hos och berätta om dina erfarenheter.

      Har du även uteslutit fullkorn och frukt ur din kost? Fiber från grönsaker och och fullkorn är värdefulla för att minska problem med bl a divertiklar då ett ökat tarminnehåll ”rensar” upp på sin väg ut så att säga. Du får gärna skicka mig ett mail och berätta mer om hur du äter idag. Du når mig på dietistasa@gmail.com

      Ha det gott!
      /Åsa

  3. cattis Says:

    Ser att någon hann före…
    Min mage är ”perfekt” med lchf kost. Trots att jag inte äter några fibrer mer än de som finns i bär, och då vid ”festliga tillfällen” sköter jag maggen mer regelbundet än någonsin förr.
    Då jag var på besök hos en bekant för en tid sedan åt jag maten som serverades, dvs mer ”vanlig” kost. För övrigt god sådan.
    Genast blev jag gasig och förstoppad, trött och orkeslös.

    • dietistasa Says:

      Så bra att du mår bra i magen. Har du haft problem tidigare? Det är i sig ingen omöjlighet att sköta magen utan fiber, speciellt om man äter mycket fett. En ”huskur” för förstoppning är ju en hutt olja. Det som kan ge problem just för vissa IBS patienter är att en ökad fettmängd kan ge svårare diarrée, men det är ju som sagt individuellt. Fibrerna har ju också den funktionen att de ökar tarminnehållet och därmed rensar ut slagg, de har också effekt som prebiotika alltså mat för de nyttiga bakterierna i vår tarm. Äter du inga grönsaker? De är ju vanligtvis relativt fattiga på kolhydrater.

      /Åsa

  4. maxiq Says:

    Hoppas du tar till dig av de vittnesmål du läst här, på kolhydrater.ifokus och på Annika Dahlqvists blogg. Du kanske ser ett mönster att folk blir bra mycket bättre på en kost utan kolhydrater och fibrer men rik på fett?

    Fibrer river sönder tarmarna medan fett smörjer dem. Om man inte äter kolhydrater så finns det inte några slaggprodukter som ska rivas ut med mängder av ”sågspån”

    Jag äter grönsaker kanske två gånger per år men min mage och mina tarmar mår utmärkt och fungerar perfekt ändå.

    • dietistasa Says:

      Tyvärr kan man ju inte grunda sin vård på enbart hörsägen. Jag kan med all säkerhet hitta lika många personer som gjort samma framsteg med de ordinarie kostråden. Med det sagt vill jag bara förmedla att det gäller att hitta sin egen väg och att det alltid finns två sidor av ett mynt. De positiva effekterna av en fiberrik kost, bl a på förekomsten av coloncancer, finns relativt väl dokumenterat. Men om du letar tillräckligt länge kommer du säkert att hitta studier som ger ett divergerande svar. Att fiber ”river sönder tarmarna” låter lite väl dramatiskt. Vad jag har förstått så förespråkar lchf ”naturligt” fett och en kost som ”vi alltid har ätit”. En sådan ursprunglig kost borde man kunna anta ha innehållit en övervägande stor andel fiber då man åt vad som tillhandahölls av naturen. Att du äter grönsaker två gånger om dagen är jättebra, om du inte kommer upp i dina 500 g borde du dock överväga att öka på intaget lite. Det finns ju fler positiva aspekter med grönsaker än enbart fiber, exempelvis vitaminer och antioxidanter.

      Ha det gott!
      /Åsa

    • dietistasa Says:

      Ha, ha! Nu ser jag ju att jag läst helt tokigt. Grönsaker två gånger per år! Ja, vi gör ju alla våra egna val. Man kan säga vad man vill om lchf, men att äta grönsaker endast två gånger per år skulle aldrig rekommendera någon. Du missar en väldig massa värdefulla mikronutrienter. Om du vill får du gärna skicka över en kostregistrering till mig så ska jag räkna på den och visa dig lite intressanta siffror.

      Du kan maila mig på dietistasa@gmail.com

  5. maxiq Says:

    En av anledningarna till att jag äter LCHF är att jag inte vill fundera på om jag har ätit 499 eller 501 gram grönsaker eller ens hålla reda på vad jag ätit. Jag äter mig mätt på bra råvaror. Punkt.

    Vilka bristsjukdomar menar du att jag riskerar genom att inte äta grönsaker eller frukt? Vilka näringsämnen finns det mer av i dagens grönsaker än i t.ex. ägg, naturbeteskött och lever? Varför ska man äta antioxidanter när man inte äter sådant som oxiderar i kroppen?

    Om du tror att ursprungsmänniskorna åt en övervägande andel fibrer som ”tillhandahölls av naturen” så får du fundera en gång till på att människorna här uppe hade tillgång till frukt och bär 1-2 månader om året. De hade knappast kommit på idén att odla grönsaker, det var betydligt enklare att gå ut och klubba ner en mammut.

    • dietistasa Says:

      Jag strävar inte efter att nån ska fundera över hur många gram grönsaker man ätit under dagen. Det finns betydligt enklare ”verktyg” att ta till för att hålla en god kost utan att behöva tänka på det för mycket. Jag äter mig också mätt på bra råvaror men inkluderar fler livsmedel än du gör. Jag vill helt enkelt inte leva med alltför många restriktioner, det blir i min värld, alldeles för mycket att hålla reda på.

      Jag har inte sagt något om bristsjukdomar men faktum är ju att en kost fattig på frukt och grönsaker också blir en kost fattig på bl a c-vitamin. C-vitaminbrist i sin strängaste form kan orsaka skörbjugg. Jag är inte säker på att jag förstår din fråga/påstående om oxidativa effekter i kroppen. Bara det faktum att vi andas (syre) orsakar ju en oxidation i kroppen. Förklara mer hur du menar!

      Jag är knappast någon antropolog men dristar mig till att påstå att även människor som levt sitt liv på de nordligare breddgraderna fick i sig fibrer från bl a gran- och tallskott samt maginnehåll från renar och annat vilt även på vintern. För ett tag sen läste jag en mycket intressant artikel om hur inutifolken tillgodosåg sitt c-vitaminbeov genom att äta maginnehållet från de sälar de fångade. Men jag kan inte komma på vart jag såg den så det får du läsa som kuriosa. Man måste också ta med i beaktningen att ursprungsfolk med all sannolikhet år delar på djuren, rika på mikronutrioenter, som vi idag inte skulle vilja ha, som t ex hjärna och benmärg.

  6. maxiq Says:

    Här är ett diagram som visar innehåll av vitaminer och spårämnen i olika födoämnen:

    Börja med det så ska jag återkomma om oxidationen.

    • dietistasa Says:

      Vilket innebär att du behöver äta 200 g ren lever/dag för att komma upp i rekommendationen (enligt dina siffror). Askorbinsyra förstörs dessutom vid uppvärmning (ca 50%) och rå lever….jag vet inte jag. Andra uppgifter säger att nötlever innehåller 34 mg/100 g minus 50% för uppvärmning vilket innebär 600 g ren lever.

  7. Pia - mamma med mera Says:

    Rekommendera gärna en kost för en sån som jag som har ledvärk. Jag har en bindvävssjukdom som heter EDS och jag inbillar mig att jag mår bättre när jag äter en kost som innehåller många bra råvaror och framförallt färska råvaror, rotfrukter, grönsaker, ingefära, dinkel, lax osv…. dels pga att jag äter smärtstillande nästan dagligen (tradolan som gör magen trög) och dels för att vissa livsmedel har renande och antiinflammatoriska egenskaper.. nu har ju jag inte inflammationer i kroppen, iaf inte till större delen… men du kanske förstår vad jag menar.

    Jag känner direkt att jag mår dåligare då jag äter sämre mat, om vi slarvara mkt och äter lite mer halvfabrikat.. så vi lagar i stort sett all mat från grunden här hemma.

    Skulle behöva lite tips om du har orken och tiden 🙂 mvh pia

    • Dietist Åsa Says:

      Det är med all säkerhet så att ditt allmäntillstånd förbättras när du håller en bra kost. Då blir också dina smärtor mindre. Sen är det ju också lättare rent psykiskt att orka med smärta när man tar hand om sig och äter bra. Jag ska se om jag hittar några fakta om din sjukdom. Fram tills dess så kan du försöka att äta mycket av de antiinflammatoriska omega-3 fettsyrorna som du hittar i bl a fet fisk (lax, makrill, strömming) och se om det har nån effekt (undvik dock kosttillskott i form av piller).

      Ha det gott!
      /Åsa

    • Dietist Åsa Says:

      Hej Pia!
      Nu har jag läst på om EDS. Vad jag har hittat så finns ingen etablerad kostbehandling av sjukdomen. Dock har jag hittat en artikel där man diskuterar huruvida kosttillskott av ett antal olika vitaminer och mineraler eventuellt skulle kunna ha effekt.Men det är alltså en diskussionsartikel och ingen studie har utförts. Det man menade var att en dålig kosthållning ger kroppen dåliga förutsättningar att läka om reparera ligament och hud. Det är inget jag skulle prova på egen hand. Jag tror att det bästa för dig är att fortsätta så som du beskriver. Ät bra råvaror och hoppa inte över måltider. Ät mycket frukt och grönsaker och låt den näringstäta maten få störst utrymme i din kost.

      Vilken typ är det du har? Om du har den typen där blodkärlen är påverkade, och därmed har en ökad blödningsbenägenhet tycker jag att du ska fråga din läkare om det är fritt fram med omega-3 fettsyror från t ex feta fiskar eftersom det kan påverka blodets viskositet. Dvs du kan bli ännu mer blödningsbenägen.

      Trevlig helg och ha det gott!
      /Åsa

  8. anna Says:

    Hejsan det är första gången jag är inne på din sida och såg en hel del om IBS. Just nu har jag väldiga problem både vaknar och somnar med en mage som är en ballong. Jag äter inte fiber bröd dock mycket grönsaker som tex sallad till varje måltid. Jag har även börjat med proviva varje dag. Jag undrar vad du tror om jag nu under mitt skov kan äta verum hälsofil till lunch och en smörgås i ett par dar och vanlig middag för att bli bra. Har varit så här i ett par veckor nu och det börjar bli jobbigt. Skulle bli tacksam om jag kunde få ett råd.

    Anna

    • Dietist Åsa Says:

      Hej Anna!

      Det kan det vara svårt att komma med något råd så här på rak arm. IBS kännetecknas ofta av att man är besvärsfri nattetid och att besvären består i smärta som lättar vid toalettbesök. Man har också ofta besvär med omväxlande diarré och förstoppning.
      Märker du att du reagerar på speciella livsmedel? Har du fått en ordentlig undersökning av läkare? Är du ”bara” svullen eller har du också problem med flatulens (gaser)? Hur äter du annars? Stressar du mycket? Har du gjort några förändringar i din kosthållning den senaste tiden?

      IBS är tyvärr inget man kan läka ut med en speciell kosthållning under ett par veckor, det gäller att hitta en livvstil som fungerar under längre perioder. Dock kan du försöka att följa råden i artikeln. Proviva och verum kan ha effekt för vissa. Du får gärna svara på mina frågor i ett mail så kan vi ta en lite närmare diskussion. Du når mig på asa.cederlund@moradietistmottagning.se

Kommentarer inaktiverade.


