På tal om obehaglig debatt!

Jag hittade detta på Anna Ottossons gamla blogg. Utan att uttala mig i vem som har rätt eller fel vill jag ändå visa på precis hur fult en del personer väljer att debattera. Ironi och utfrysning kanske funkade för de ”tuffa” killarna och tjejerna på högstadiet men bland vuxna människor i en debatt som faktiskt har betydelse. Fy fan säger jag bara!

Jag håller med Anna i en del av det hos säger, annat tycker jag är fel. Det är så det funkar. Vi tycker olika, vi är olika personer. Om alla kunde ta sig i kragen och börja uppföra sig så kanske, kanske vi kan komma nånstans!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Från Anna Ottossons blogg 15 september 2008

Ät god lunch – rasa i vikt

Dagens löpsedel på Expressen!

Idag kan ni läsa tips från mig hur du kan äta god lunch och låta kilona rasa.

Lunchen är inte sällan en riktig fettbomb.

Ha en fantastisk start på den här veckan!

Anna

13 Responses to “Ät god lunch – rasa i vikt”

  1. Erik Edlund / MatFrisk Blogg Says:
    september 15th, 2008 at 12:16 Jag har ofta funderat över uttrycket “rasa i vikt”, men avfärdat det som mer eller mindre ohederliga rubriksättares sätt att fånga läsare.

    Nu använder du det här ovan (…låta kilona rasa) och då skulle jag önska en närmare förklaring. Hur mycket och hur fort skall det gå för att fylla kriteriet “rasa i vikt”

    Hur många av de som försöker eliminera överflödskilon “rasar” i vikt?

  2. maria Says:
    september 15th, 2008 at 16:23 Hej Anna!

    Jag har en arbetskamrat på mitt jobb som har ätit enl LCHF under ett par år nu.

    Det måste väl vara uppåt väggarna fel att äta som han gör?

    Massor med fett vräker han i sig och inga vitaminer från grönsaker och frukt..

    Nu har vi varit på hälsokontroll och det visar sig att han har fått toppvärden på nästan allt???

    Han har mycket låga värden på triglycerider och blodsocker och när dom testade hur mycket fria radikaler vi hade i blodet så fick han det lägsta värde som dom nånsin uppmätt??

    Till råga på allt har han blivit både pigg och smal.

    Hur kan det komma sig? Jag hade ju väntat mig att ha mycket bättre värden än honom eftersom jag äter både fettsnålt och sunt :-(

    Ska jag också börja äta njurtalg och skippa frukten??

  3. emma Says:
    september 15th, 2008 at 17:03 maria!
    -Hold your horses! Sakta i backarna.
    Sättet din arbetskamrat äter på låter ju helt uppåt väggarna.Dessutom kräver en sådan diet ändlösa studier.
    Och det kommer förmodligen att ta hundratals år innan ärendet ens går ut på remiss, vilket i sin tur innebär bla, bla, blah, bla…
    Skippa frukten? Det värsta du kan göra!

    Bida din tid och zooma in alla sköna trendspaningar i stället. // emma //

  4. Kärnfrisk Says:
    september 15th, 2008 at 19:56 Så att skippa frukt, som mest består av vatten och socker är det värsta man kan göra? Läste du verkligen Marias kommentar ordentligt?

    Jösses, man blir ju mörkrädd.

  5. maxiq Says:
    september 15th, 2008 at 20:58 Ja du Anna, jag ska erkänna att jag inte köpt blaskan trots den lockande löpsedeln men jag har kollat på nätet och dina råd till mänskligheten är ju revolutionerande:

    “Matintag var tredje timme för hålla rätt näringsbalans i kroppen.
    Anna Ottosson, dietist, författare och kostexpert: ”Jag tar en lax med salsa och yoghurtbaserad sås. Sen är jag väldigt mån om att sätta färg på min måltid, så jag tar gärna färgglada grönsaker. Tillbehöret kan vara alltifrån quinoa till ris. Det viktiga är att få en bra mix av maten så det blir balans mellan näringsämnena. Som dryck väljer jag vatten. Det är oslagbart som törstsläckare.
    VARNING: Allt som är friterat, kategoriskt. Det innehåller för mycket dåligt fett. Sen struntar jag i allt med tunga såser”

    Äta var tredje timme måste man ju om man äter sånt som höjer blodsockret och det har inte något med näringsbalansen att göra. Maten du föreslår är det väl inget fel på om man tar bort riset och såna tillbehör som man inte kan uttala. Att färgen på grönsakerna är viktigare än näringsinnehållet får stå för dig. Eftersom du nog aldrig har provat att fritera i kokosolja så vet du inte vad som är bra fett. Vad menar du med en “tung sås” egentligen? En med mycket mjöl i?

    Expressen har lite problem med att bestämma sig för först skriver de “Ät god lunch – och låt kilona rasa” och strax under “Ät rätt lunch – det kan göra under för din vikt” Rätt eller god? Eller rätt god? Tur att du förenklar det för oss genom att kategoriskt konstatera att “Lunchen är en riktig fettbomb”. Har du varit och tjuvkikat på min lunch eller menar du restaurangluncher fulla med industriellt framställda margariner? Föredrar du de kolhydratbomber i form av pastasallader med bröd som serveras på s.k. “nyttiga” restauranger och som gör att man är hungrig igen efter en timme?

    Synd för dig att de lät fienden komma till tals i samma artikel: “Jag brukar rekommendera mina patienter att äta kött och fett, det har hjälpt mig och har även visat sig hjälpa dem, säger Annika Dahlqvist”

    Vad skiljer egentligen din Tretimmarsmetod från Tallriksmodellen? Det har jag aldrig förstått förutom att du kan tjäna mer pengar på dina böcker genom att hitta på ett nytt namn.

  6. ho Says:
    september 15th, 2008 at 21:43 kärnfrisk, läste du emmas inlägg ordentligt?
  7. Thomas H Says:
    september 15th, 2008 at 23:31 Emma-Maria är ett vackert namn tycker, jag!
    Kan även användas var för sig, tror jag.
  8. emma Says:
    september 16th, 2008 at 09:02 Tack ho. Whoever you are. Det är inte förbjudet att läsa lite mellan raderna.Kanske att jag var långsökt…
    Thomas är lite konspiratoriskt lagd tror jag.Inte helt fel,då man inte ska tro allt man ser och hör.
    Här är du lite fel ute dock.

    // emma //

  9. maria Says:
    september 16th, 2008 at 10:42 Äsch då!

    Nu har jag blivit förkyld igen också :-(
    Andra gången i höst redan *snörvel*

    Min arbetskompis (LCHF:aren) säger att han inte varit förkyld på två år???

    Hur kan det komma sig? Han måste ju ha noll vitaminer i kroppen, typ?

    Han säger att kolhydrater sabbar immunförsvaret och göder bakterier och att all den goa frukten jag äter bara ställer till det för mig?

    Snälla Anna, red ut det här för mig..
    Jag får inte ihop det riktigt.

    Är det bara en slump att det är jag och inte han som verkar attrahera alla bakterier i omgivningen?

  10. emma Says:
    september 16th, 2008 at 11:09 Maria; tro inte att Anna har tid eller ens lust,att bena ut detta mysterium åt oss.
    Du får inte ihop det riktigt och definitivt inte hon heller.Hos dig finns ett intresse reda ut paradoxen, medans det hos Anna…

    // emma //

  11. WIlle Says:
    oktober 7th, 2008 at 22:32 Mina luncher är ju alltid riktiga fettbomber..Och jag har gått ned 22 kilo på dessa så då måste de ju vara bra. Jag har ju också de bästa värdena man kan ha och aldrig i närheten av någon förkylning..jo förresten. Jag åt lite bröd och frukt för ett tag sen och då blev jag faktiskt lite sjuk några dar. Slutade med det och fettbombade mig istället och blev frisk igen.
    Läsning för alla som inte gillar fett:
    http://www.westonaprice.org/brochures/wapfbrochure_sv.html
  12. kärnfrisk Says:
    oktober 8th, 2008 at 05:33 WIlle
    Jag råkade göra samma sak som du. Blev sugen (trodde jag i varje fall) på lite spaghetti med köttfärssås. Sagt och gjort, jag svängde ihop lite. Dagen efter blev jag så sjuk att jag fick vara hemma i tre dagar från jobbet. Ganska anmärkningsvärt då jag inte haft en endaste liten förkylning på över två år, alltså sedan jag började med LCHF. Till saken hör också att jag knappast kände mig mätt efter måltiden, endast bukstinn.
  13. kärnfrisk Says:
    oktober 8th, 2008 at 05:34 Och det var faktiskt inte ens gott med spaghettin.
