Jonas, Jonas, Jonas…..

En glatt flinande Jonas Colting får sin syn på fettdebatten publicerad på kostdoktorns blogg. Jag tar helgen nu och tänker njuta av vårsolen långt från datorer och mobiltelefoner. Ni får därför vänta på min kommentar tills efter helgen.

Men Jonas, det är synd att du som opinionsbildare inte är bättre informerad.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Etiketter: , ,

8 svar to “Jonas, Jonas, Jonas…..”

  1. Uppsalabo Says:

    Vem är det egentligen som är informerad, DietistÅsa eller Jonas? Titta gärna på det här referatet av en genomgång i Archives of Internal Medicine av styrkan i sambanden mellan hjärtsjukdom och olika kostfaktorer… 🙂

    • Dietist Åsa Says:

      Hej Uppsalabo!
      Jag hoppas att du läser mitt inlägg som kommer ut om ett liten stund. Där kommenterar jag mer utförligt på vilket sätt jag tycker att Jonas är felinformerad. Jag har läst artikeln du länkar till men är nyfiken på vad du anser om de studier som tas upp där. I det fall du har egna frågor hoppas jag kunna svara.

      /Åsa

  2. Doc_ Says:

    Och de 12 professorer, docenter, överläkare m fl som skrivit artikeln som Jonas refererar från – är de också för dåligt informerade tycker du? 😉

    • Dietist Åsa Says:

      Hej Doc!
      Läs mitt inlägg och se vad det är jag menar med ”dåligt informerade”. Jag antar att du är läkare!? Då vet du också att en titel i sig inte är en garant för att man alltid har rätt 😉

  3. medeldist Says:

    Ser med intresse fram emot dina motargument.

  4. runners high Says:

    På vilket sätt är inte Jonas informerad?
    Jonas är en av vårt lands mest dedikerare och seriösa idrottsmän. Föregångare inom sin idrott och av absolut världsklass(dubbel Utraman världsmästare bl a) i en av de tuffaste uthåålighetsidrotterna.
    EN person som av sin natur vill ha full koll på det som påverkar hans prestation och därför inte köper gamla saningar rakt av utan måste ta reda på sanningen själv.

    Vad gäller kost, hälsa och träning tillhör Jonas de mest pålästa personerna alla kategorier i vårt land. Desutom med en vass penna och ett skarpt intellekt. Jag trännar själv på seriös motionsnivå dvs ett par hundra timmar per år och ända till för en dryg månad sedan har jag också på att alla råd om vikten av kolhydrater iform av spannmål,ris, potatis och annan människofrämmande föda.
    Under den senaste månaden har jag genomgått en remarkabel förändring sedan jag slutade äta kolhydrater i någon större omfattning och helt slutat äta spannmål,socker,ris etc. Att kosten kunde ha sådan positiv inverkan på kroppen och livet trodde jag inte…helt sjukt vilken skillnad. Bättre humör, orkar mer, snabbare återhätmning efter träning och magen är mycket lugnare än tidigare.
    Har även tappat något kilo ocg satt mer muskler.

    Så är det någon i det här landet som ska skaffa mer information innan man ger sig ut i debatten är det SLV och det skrå du själv tillhör för ni är helt ute och cyklar.

    Jag är helt övertygad att vi om några år kommer se helt annorlunda och mer genomtänkt på det här med kost även i Sverige.

    Angående tidgare blogginlägg där du efterlyser saklig vetenskapliga argument infrån läkare och forskare så kan du ju alltid läsa fljande artikel vad en rad forkare/läkare anser om SLV och deras vetenskapliga grund för sin kostråd.
    http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/04/08/livsmedelsverket-bor-omede/index.xml

    Kanse dags för alla dietister och SLV att ta del av den senaste forskningen och inte sitta fast i slutsatser dragna av bristfälliga studier från 70-talet?

    • Dietist Åsa Says:

      Hej runners high!
      Jag håller helt med dig, Jonas är en mycket dedikerad idrottsman (eg inte dedikerad vilket betyder för ett specifikt ändamål utan hängiven men jag brukar också slarva. Dedicated däremot är rätt ord, men det blir fel när man direktöversätter. Sorry, jag är lite etymolog-nördig ibland ;))det råder inget tvivel om det. Jag skulle dock inte kalla honom den mest pålästa i Sverige. Det finns otroligt många som för sin strävan utanför mediabruset och som är så kunniga att jag nästan får svindel.

      Så roligt att du förbättrat dina resultat. Det är alltid härligt när man ser att man gör framsteg.

      Jag är också helt övertygad att vi om några år (eller lite till) kommer att se annorlunda på mat och hälsa. Forskning kring bl a nutrigenomics är på frammarsch och jag sitter som på nålar för att se hur och när det kommer att påverka de kostråd vi ger.

      Jag har läst artikeln du länkar till men ger dig samma svar som Uppsalabo. Har du egna frågor svarar jag gärna. Men att kasta artiklar på varandra ger just ingenting.

Kommentarer inaktiverade.


