Lite matpolitik så här på kvällskvisten.

Elisabeth Höglund på Expressen tror att det är ett överskott av smör och ägg som ligger bakom den ökande konsumtionen av dessa två livsmedel.

Läs hela artikeln här

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Annonser

Etiketter: , ,

12 svar to “Lite matpolitik så här på kvällskvisten.”

  1. Karl-Johan Says:

    Lol vilken konspirationsteoretiker 🙂
    /Karl-Johan

  2. Thomas H Says:

    Är inte Elisabeth Högberg ute och ”cyklar” nu!
    Förr skulle man ju enligt SLV inte äta för mycket ägg och tydligen har man nu helt logiskt släppt det kravet/den varningen. Ägg innehåller de flesta nyttigheterna, dock inte C-vitamin! Äter vi mer ägg så tillverkar våra kroppar mindre kolesterol så det krävs nog väldigt, väldigt många ägg för att rubba den balansen.

    Vad gäller smöret. Vilka officiella livsmedelsmyndigheter propagarerar för att smör (en mättad produkt) är nyttig! Är det inte mer som så att all kostinformation och kostdebatt påverkar användningen/förbrukningen av margariner och smör i vårt land mest just nu?

    • Dietist Åsa Says:

      Hon cyklar med all säkerhet. Men det är ju en intressant tanke…..
      Det är alldeles riktigt att man tidigare rekommenderade måttliga mängder ägg för att inte höja kolesterolnivåerna i blodet. Nu vet man dock att kroppen själv reglerar dessa nivåer genom att upp- eller nedreglera sin egen produktion. Dock kan det vara så att man har en ärftlig benägenhet att producera mycket kolesterol, en metabol rubbning. I dessa fall är det viktigt att man ser över kolesterolkällorna i kosten och minskar på dessa.

      Vad gäller smöret….:-) Jag vet inte om kostrådgivningen/behandling påverkar konsumtionen av margariner. Det handlar nog mer om marknadsföring. Är du frisk och har bra blodvärden finns det ingen anledning att äta margarin. Du tar mindre av t ex mellanbregott eller skippar helt matfettet på mackan och fyller den med gott pålägg istället. Margarin är däremot inte farligt i måttliga mängder (och med det menar jag att allt kan anses toxiskt i tillräckligt stora mängder) och det finns tillfällen där margarin fyller en viktig funktion.

  3. Thomas H Says:

    Du säger Åsa:
    ”Är du frisk och har bra blodvärden finns det ingen anledning att äta margarin.”

    Så du menar att är jag sjuk och har dåliga blodvärden så skall jag äta ett fett som inte är naturligt(margarin) och anpassat för min kropp? Blir jag verkligen friskare då? Vilka studier säger att detta är sant?

    Det är många nu som övergått till mer naturliga fetter (smör) och vid kontroller så uppvisar dom som regel bättre blodvärden totalt sett!

    • Dietist Åsa Says:

      Det handlar ju också om hur ofta och hur mycket smör/margarin man brukar använda. Äter du sällan smör på smörgåsen behöver du inte margarin även om dina blodfetter behöver korrigeras. Och vill du inte heller steka i margarin kan du steka i olja. Det finns ett otal studier som visar att ett ökat intag av omättade fetter tillsammans med ett minskat intag av mättade ger en förändrad blodfettsbild och minskad risk för att insjukna i hjärt- kärlsjukdom och diabetes2.

      Kolla här

      och här

      Det är ju också som du skriver att ett totalt sett ökat intag av fett ofta ger en förbättrad blodfettsbild. Det beror sannolikt på att du förutom att öka ditt intag av mättade fetter också ökar ditt intag av omättade. Det blir extra tydligt om du innan ätit alltför lite fett i din kost. Det är hursom inte några enorma fettmängder som behövs för att uppnå den effekten.

  4. Thomas H Says:

    Tack för svar, men snälla Åsa!

    Inte har jag tillgång till studier som du hänvisar till på Umeå universitet.
    Förmodar dock att det är samma studier som nedsablats förra veckan i debattartikel i Dagens Medicin! Kraftfull nedsabling tom. där man tvivlar på SLV förmåga till att vetenskapligt rätt kunna tolka studier! Med andra ord – Allvarligt! Av 72 studier så bedömdes enbart två bestyrka att nu mättat fet är farligt. En mängd andra studier sa tvärtemot och många av dom nämndes inte ens av SLV!

    Angående nu fetters nyttigheter(essentiella) och onyttigheter! Varför har nu nyckelhålet skapats och varför bygger man ut detta koncept!
    För mig verkar detta helt idiotiskt, men du kanske har en logisk förklaring till detta?

    Man blir ju inte fet av fett utan istället av kolhydtrater och detta är ju välkänt av lantbrukare som utfodrar sina djur!

    • Dietist Åsa Says:

      Hej Thomas!

      Jag ber så mycket om ursäkt. Jag slarvade till det med länkarna. Även solen har fläckar 😉 Nu ska de fungera. Här och här Tyvärr är det bara abstracts men maila mig på dietistasa@gmail.com om du vill läsa hela så kan jag ordna det.

      Dessa två finns med i den lista som publicerades i DM men jag tänkte att du kanske skulle tycka att de var intressanta och gärna ville läsa dem och bilda dig en egen uppfattning. De korta små kommentarer som finns med om dessa två studier kan knappast anses ge en god bild av artiklarna i helhet.

      Nyckelhålet var från början tänkt som en hjälp att hitta de lite mer fettsnåla produkterna i butikshyllorna. Idag har konceptet med nyckelhålet utvecklats till att, förutom fett, även innefatta information socker-, fiber- och saltinnehåll. Du kan läsa mer om nyckelhålet här

      Jag har tidigare skrivit en kort kommentar i ett svar till dig där jag motsade mig jämförelsen mellan djurs och människors metabolism. Just kor torde ju vara en ännu sämre jämförelse då de dessutom inte är karnivorer som vi. Vad jag vet så är det inte spannmålsfoder i sig som gör kor feta utan det faktum att de jojobantas…..men jag kan ju ha fel. Hur som helst så är det ju inte så att vi enbart blir feta pga en specifik makronutrient. Vi blir feta om vi äter mer energi än det vi gör av med. Sen kan det säkert vara så att det är lättare att äta för mycket av vissa livsmedel än andra.

  5. Thomas H Says:

    Du är rolig Eva, Bra! – Kossor bantar väl inte… eller?

    Vissa av oss blir feta av att äta för mycket av kolhydrater som höjer blodsockret vilket ger insulin som i sin tur blockerar fettförbränningen!
    Självklart kan vi bli feta av att äta en specifik makronutrient!
    Sen man lärde oss i Väst att fett är farligt, så har man istället ätit fettsnålt och mer kolhydrater med känt resultat!

    Att tro att våra kroppar enbart fungerar som ångmaskiner är för enkelt
    dvs. Energi som vi tar in skall även ut, annars går vi upp i vikt!
    Vi har en hormonell påverkan och inte särskilt kreativa kostprofessorer i vårt land. Dom har ju erkänt misslyckande på viktminskningssidan efter mångåriga försök och då gäller det väl att testa nya vägar istället för att tillgripa magkirurgi!

    • Dietist Åsa Says:

      Eva? Det är ett fint namn, men inget jag fått äran att bära. Antar att du bara skrev fel, men var kan du ha fått det ifrån?

      Det är väl känt att man ökar i vikt av att jojobanta, dvs späka sig och sedan gå upp för att sedan späka sig igen. Vissa hävdar att det är det effektivaste sättet att öka kroppsmassa på nötkreatur. Det kan ju röra sig om bara prat men, men….

      Jag tycker att det är tråkigt att diskussionen blivit så dualiserad. Det finns massvis med människor som äter enligt de rådande rekommendationer och mår bra. Att oupphörligen hävda att kolhydrater är roten till allt ont börjar likna ett mantra istället för konkret kritik. Självklart måste vi ta alla fakta i beaktning och ifrågasätta men att komma med tomma påståenden gagnar inte nån! Självklart har hormoner en stor påverkan i vår kropp, utan dem skulle vi inte fungera. Men det är lika tråkigt som sant att de gamla energilagarna i grund och botten är de vi måste rätta oss efter. Sen är det visserligen så att det inte är hela sanningen, vilket känns ganska naturligt när man börjar fundera på vilken otroligt komplex organism människan faktiskt är.

  6. Anders Says:

    ”Att tro att våra kroppar enbart fungerar som ångmaskiner är för enkelt
    dvs. Energi som vi tar in skall även ut, annars går vi upp i vikt!”

    Det stämmer att kroppen inte fungerar som en ångmaskin men detta till trots kan vi inte frångå termodynamikens lagar. I ett slutet system kommer den energi som tas in och behöva komma ut i samma mängd. Kroppen är inte ett slutet system vilket gör att olika makronutrienter ger olika energi vid oxidation. T.ex. kan ett högt proteinintag ge en högre termogenes vilket i sin tur ökar energiförbrukningen. Dock är denna ökning högst marginell, i storleksordningen att motsvara en promenad på 20 minuter. Den finns där men kan knappast räknas in vid en viktnedgång. Då finns effektivare sätt att öka energiförbrukningen (låna cykeln av Elisabeth Högberg t.ex.).

    ”Vissa av oss blir feta av att äta för mycket av kolhydrater som höjer blodsockret vilket ger insulin som i sin tur blockerar fettförbränningen!
    Självklart kan vi bli feta av att äta en specifik makronutrient!”

    Förklara gärna detta mer ingående då jag inte alls är böjd att hålla med.

Kommentarer inaktiverade.


%d bloggare gillar detta: