Chives in creamy Sheese

veggoost

Jag fortsätter mina tester av sojaprodukter. Den här gången har jag och fem andra glada kullor satt tänderna i en sojamjukost tillverkad av Bute Island Foods.

Osten, som är helt baserad på vegetabiliska produkter, går loss på 35 kr för 255 g. Den finns i åtminstonde fyra olika smaker varav vi testade gräslök. Jag hade en hel del förutfattade meningar om sojaost. De jag ätit tidigare har inte varit en fröjd för gommen. de här gången blev jag dock glatt överaskad. Sojaosten var krämig och syrlig, hade en god smak av gräslök och den saknade helt den klassiska bismaken som sojaprodukter kan ha. Även mina medtestare gav osten klart godkänt. I testpanelen satt två vegetarianer som enhälligt gav betyget 7/10.

Osten är ett utmärkt alternativ för dig som är mjölkproteinallergiker, ammar ett barn med mjölkproteinallergi, är vegan eller av andra anledningar inte vill äta mjölkprodukter.

Vad innehåller osten då? Ingredienslistan är förvånande nog kort. Högst upp i listan finner vi vatten, palmolja och sen sojakoncentrat. Salt, vinäger, mjölksyra (mjölkfritt), socker, smakämnen, gräslök och förtjockningsmedlet karragen (baserat på alger) är de andra beståndsdelarna.

Creamy Sheese får tummen upp och kommer att serveras till alla mina ickemjölkätande vänner när de kommer på besök. Vi hade osten på hårt bröd tillsammans med avocado, rödlök och tomat. Gott!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

