Det växer så det knakar!

detvaxer2

Jodå, nu växer det på riktigt! De späda små bladen på bilden är basilika. Alla mina planteringar har grott utom salvian….vad har jag gjort för fel? Till och med rosmarinen och lavendeln har satt skott. Det blir nog till att plantera några nya salviafrön och se om det går bättre. Jag hade ju tänkt äta salviaspäckad kyckling i sommar!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

8 svar to “Det växer så det knakar!”

  1. A Says:

    Hej! Fin och intressant blogg! Roligt att du testar på lite sojaprodukter, och ännu roligare att du krossade Annika Dahlqvist med dina kommentarer på hennes blogg! 🙂 Jag kan inte förstå hur hon fick ut sin läkarexamen, _ibland_ hoppas jag nästan att hennes bild ska pryda kvällstidningarnas framsida med texten ”Annika Dahlqvist död i hjärtinfarkt”.

    /blivande sjuksköterska.

    • Dietist Åsa Says:

      Tack för dina fina ord! Det är alltid roligt när det man gör uppskattas.

      Jag förstår var du kommer ifrån med din sista kommentar men håller inte med om det du skriver. Man kan säga mycket om AD, men jag tror faktiskt att hon inte riktigt är medveten om den antipati hon medverkar till att sprida i vissa grupper. Det är lätt att bli lite ”carried away” när man hejas på så väldigt av en så aktiv och högljudd skara.

      Inom kort kommer det en celiaki-special med tester av glutenfria produkter och information här på bloggen. Håll utkik!

      Ha det gott!

      /Åsa

      • A Says:

        Jo iofs, men jag tycker ändå att hon är extremt skrämmande och att hon lyckats få kontroll över en så många människor, precis som vilken annan sektledare som helst, med hjälp av skräckpropaganda och hot. Jag förstår faktiskt inte vad det är som driver henne. Jag är t.ex. själv vegan och därför kan man ju säga att jag har en speciell diet. En diet som får mig att må väldigt bra och både mitt hb-värde och järnvärde är klart mycket bättre idag än när jag åt animalisk kost. Det innebär dock inte att jag försöker tvinga på andra min kost. Samtidigt som det iofs kan vara lite av en drivkraft att lägga ner extra tid på lunchlådan när man äter ute bland folk för att visa att vegansk mat är allt annat än tråkig. Jag kan tipsa folk om vegetariskt mat om de verkar intresserade, men jag skulle aldrig flyga på en inbiten köttätare och skrika ”Ät som mig eller dö” (som Annika Dahlqvist gjorde i en TV-debatt mot en motståndare). Kosten jag äter är bra för mig, om det inte var för att den dessutom är bättre för miljön och att vegetarisk kost kan ge mat till fler människor, skulle jag inte alls lägga mig i vad andra människor åt. Det är däremot någonting jag brukar diskutera med folk och propagera för att de borde äta mer grönt och mindre kött med tanke på miljön och svälten i världen, men jag accepterar att folk inte delar mina åsikter. Du som dietist är väl van vid att försöka lägg om personers matvanor, men jag har svårt att tro att du skulle bli lika frustrerad och ilsken som AD om folk inte gör som du säger åt dem. Det är det jag har så svårt att få ihop, var all hennes ilska egentligen kommer ifrån.

        • Dietist Åsa Says:

          Jag håller med! Det är synd att det måste vara så ilskt hela tiden. Men jag tror att det har den grund som jag nämnde förut. Det är lätt att det går överstyr när man har en trogen skara som håller med i allt man säger. Man tappar markkontakten!

          Så roligt att du mår bra på vegetarisk/vegansk kost. Jag ska strax iväg på möte för att diskutera en eventuell kurs i ”vegetarisk gourmetmat” till hösten! Det är tänkt att åtföljas av en srtikelserie på bloggen, återigen: Håll utkik!

  2. A Says:

    Inte skräckpropagande, skrämselpropaganda skulle det stå.

  3. MEM Says:

    A.
    arifrån kommer din ilska? Veganrörelsen har väl även visat vissa tendenser til

  4. MEM Says:

    A, det blev lite fel, ursäkta! Jo, jag skulle fråga var din ilska kommer ifrån ang dina åsikter ang AD. Det är väl inte vidare belevat att önska hennes död!! Veganrörelsen har väl även visat vissa tendenser till oförsonlighet och har mycket bestämda åsikter vad som är rätt eller fel angående kosten. Jag tror alla vinner på att visa respekt för varandras olika åsikter och att alla kan må så bra som möjligt enligt sin egen livsstil!

    • Dietist Åsa Says:

      Utan att lägga orden i A:s mun tror jag att det handlar om AD:s tendenser att se lchf som det enda rätta. A har hittat en kosthållning som gör att hon mår bra men hon väljer att inte försöka vinna över alla hon möter till sin sida. Det finns en stor skillnad i att tala om egna erfarenheter och att rekommendera något på nationell nivå. Sen är det viktigt att göra åtskillnad på veganer som praktiserar veganism av olika skäl (etiska, hälsomässiga, solidariska mfl) och på militanta veganer som är en, i min åsikt, politisk gren som inte har mycket med kosthållningen veganism att göra.

      A: Har jag fattat det rätt?

Kommentarer inaktiverade.


