Alpro soya, Yofu vanilj och naturell

alpro-yofu
Alpro har valt att kalla sina yoghurtprodukter baserade på soja för yofu. Jag har testat yofu med vaniljsmak och naturell.

Yofu vanilj är sööööt, jättesöt. Så söt att den blir sliskig. Det är himla synd för jag tror att den hade kunna vara toppengod om de minskat ner lite på sockret. Yofun innehåller både sackaros och gluskosirap och tapiokasirap. Inte så konstigt att den känns som sockersmet! Vill man ha en söt produkt till efterrätt så funkar den här produkten utmärkt. Jag kan till och med tänka mig den till äppelpaj istället för vaniljsås. Men i större mängder tror jag att den blir övermäktig. Dessutom har den här yofun den karaktäristiska lite metallaktiga eftersmaken som sojaprodukter ofta har, trots att de pumpat den full med sött! Ska jag hitta något positivt är det den fina konsistensen. Krämig och slät, mycket bra!

Yofu vanilj: Vatten, skalade sojabönor (7,4%), socker, fruktos-glukossirap, tapiokasirap, modifierad majsstärkelse, trikalciumfosfat, stabiliseringsmedel: pektin och agar, surhetsreglerande medel: mjölksyra, citronsyra, havssalt, naturlig arom, arom, morotsextrakt, vitaminer B2 och B12, vaniljpulver, syrakultur: S. thermophilus och L. bulgaricus.

Det var dock inte en helt oangenäm upplevelse att prova yofu från Alpro.Yofu naturell var en glad överraskning. Här känner man också av sojabismaken men den är inte lika stark som hos yofu vanilj. Om man inte reflekterar alltför ingående skulle det här kunna passera som yoghurt, nästan i alla fall. Den är lagom syrlig och frisk i smaken, tyvärr är den inte lika slät som vaniljen men det gör mig inte så mycket. Den är jättegod att äta precis som den är, men ännu godare med müsli. Dessutom funkar den utmärkt att göra dipsås på. Den har en relativt kort ingredienslista och är dessutom ekologisk. Tummen upp för Alpros yofu naturell!

Yofu naturell: Vatten, skalade sojabönor (9,4%)*, tapiokasirap*, stabiliseringsmedel: pektin och agar, havssalt, surhetsreglerande medel: citronsyra, syrakultur: Bifidobacterium, S. Thermophilus och L. Bulgaricus. *= från ekologisk odling.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Etiketter: ,


