Slå dövörat till…

…när du läser den här artikeln. För det första så är rubriken helt felaktig. Det finns ingen sån studie. Men Expressen är såklart ute efter fler läsare. Inte förrän i slutet på artikeln får vi veta att det egentligen rör sig om en studie gjort på läsk!!!!

Så otroligt obegåvat att dra en parallell mellan fruktossötade drycker och frukt. Självklart ska man inte äta för mycket frukt, till mellanmål kan en vara lagom, två om det rör sig om små frukter. Självklart är det bättre med en fruktkorg än med kanelbullar eller Ballerinakex till fikat varje dag. I frukt har vi vitaminer, antioxidanter och fiber. Det senare medverkar bland annat till att ge en mindre blodsockerhöjning.

Var inte rädd för frukt. Är du orolig för övervikt eller har du diabetes, ta upp fruktdiskussionen med din sköterska eller dietist. Det kan vara så att du behöver ett individuellt anpassat råd.

Edit: Även i DN, tydligen!

Annonser

Etiketter: , ,

18 svar to “Slå dövörat till…”

  1. Filibabba Says:

    håller helt med dig, jag blev så upprörd när jag såg den där artikeln!!

    • Dietist Åsa Says:

      Så typiskt kvällstidningarna! Passa på att läsa ”mat och media” från umu om du har tid. Går på distans, himla nyttig!

  2. Karl-Johan Says:

    Håller med dig, galen artikel. Jag undrar hur avsändaren väljer sina strider.

    • Dietist Åsa Says:

      Jag tror att det handlar om att skapa debatt. Det är synd att det sker på bekostnad av frukten bara.

  3. Thomas H Says:

    Att vi sen i vår verklighet upptäcker att det just för vissa känsliga människor just är fruktosen i frukt som är deras problem….
    Dom går upp i vikt om dom ökar sitt fruktätande och kan dessutom inte viktminska om dom fortsätter att äta sin dagliga ranson…. Kan det vara så?

    Nähäpp, dom ljuger säkert, eller hur!
    Angående vitaminer och mineraler. kommer vi upp i några höga värden där??

    • Dietist Åsa Says:

      Jag är inte säker på att jag förstår din kommentar, Thomas. Menar du att det för vissa personer är svårare att hålla vikten om man äter frukt och att det i frukt inte finns just några nämnvärda värden av vitaminer och mineraler?

      Jag svarar utifrån det jag antagit så får du svar idag 🙂

      Till att börja med gäller den gyllene regeln: Hur ofta och hur mycket? Man ska inte äta obegränsat med frukt på samma sätt som man inte ska äta obegränsat med kött, grädde, pasta eller lakritsremmar.

      Det som upprörde mig med artikeln var den fruktansvärt dåliga journalistik som låg bakom. Man kan inte hävda, på det underlaget som studien utgjorde, att frukt är fettbildande och orsakar övervikt. Dels på grund av att frukt inte utgörs av enbart fruktos och dels på grund av att det finns fler variabler än enbart fruktosintag som påverkar vikten. För att klargöra lite hur frukt och fruktos hänger ihop kan vi kika på några siffror.

      Banan innehåller ungefär 2,7 g fruktos per 100 g (ätlig del), äpple 4,5 och aprikos 0,9. Nu har vi tre olika slags frukter, ett bär (ja, bananen är faktiskt ett bär, från en orkidé….roligt va?), en skenfrukt och en stenfrukt. Redan här ser vi att vi inte kan dra alla frukter över samma kam när det gäller fruktosinnehåll. Redan där faller hela resonemanget.

      När det gäller vitaminer och mineraler finns det inte så mycket tvivel kring det faktum att frukt i regel (men såklart inte alltid) är rikt på dessa ämnen. Exempelvis innehåller 1 dl svarta vinbär 105 mg c-vitamin! Dagsbehovet ligger på 75 mg/dag! En banan på 100 g innehåller 395 mg kalium, dagsbehovet ligger på mellan 3,1-3,5 g/dag. Du ser att frukten vi äter utgör en viktigt del av vårt intag av mikronutrienter.

      Självklart är det så att om du har diabetes eller övervikt så kan du vinna på att diskutera ditt intag av frukt med en dietist eller diabetessköterska, speciellt om du har ett blodsocker som är svårt att reglera. Men att helt sluta äta frukt är ingen hjälpt av.

      Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

      /Åsa

  4. Idun Says:

    Tycker tyvärr att titeln på ditt blogginlägg är ganska typiskt för hur ni dietister väljer att hantera ny kunskap och information. Slå dövörat till helt enkelt och uppmana alla andra att göra samma sak…

    • Dietist Åsa Says:

      Jag tycker alltid att man ska slå dövörat till när man blir serverad urusel journalistik och sensationella uttalanden, på felaktiga grunder, med enda funktionen att skapa debatt. Det är så mycket som blir utelämnat att det blir svårt att se hela bilden.

      Hade läkaren som uttalade sig velat diskutera kring studien ifråga hade jag tyckt det varit toppen. Hade du några funderingar kring studien?

  5. Thomas H Says:

    Tack för svaret , Åsa!
    Artikel var väl skriven i den andemeningen att läkaren bedömde att nu hade han även fått en rimlig förklaring till varför vissa ”känsliga personer” gick upp i vikt av ökat fruktätande. Andra känsliga personer behöver även trappa ner sitt fruktätande, om dom nu vill lyckas med viktnedgång! Detta är en beprövad erfarenhet hos vissa som hjälper folk med viktnedgång!

    Frukt har vi väl alldrig förr ätit i fri tillgång (rådet är väl 5 om dagen och myntades för 10 år sedan av ett fruktimportföretag i USA) utan enbart när det varit säsong. Jämfört med förr så är ju även frukten enormt förädlad (sötad) och kan nog inte riktigt liknas med den evoluitionsfrukt som vi åt.

    Du nämner bär – alla bär är nog bra, dock det här med att äta många frukter som mellanmål är nog inte bra för alla. Varför äta mellanmål överhuvudtaget – det visar väl istället på en obalans i blodsockret, eller….?

    • Dietist Åsa Says:

      Det som är risken med att enbart grunda sina antaganden på erfarenhet är att man kan missa viktiga variabler. Som exempel: En person går ner i vikt när personen slutar äta frukt. En studie visar att fruktos kan öka bukfetma. Slutsats: Mindre frukt, mindre fruktos, mindre bukfetma, viktnedgång. Det är lätt att dra dessa slutsatser men vi måste också fråga oss: Har personen i fråga ersatt frukten med något annat? I så fall, vad? Har personen gjort andra ändringar i sin livsföring? I så fall, vad? Vilka frukter är det personen tidigare ätit? Är det kanske frukter med ett lågt innehåll av både fruktos och kalorier? I slutändan kanske vårt antagande visade sig vara rätt men om vi nöjer oss med det svaret finns risken att ”sanningen” går oss förbi!

      5 om dan tror jag gäller både frukt och grönsaker sammantaget. Jag kan tycka att fem frukter är lite i mesta laget om man inte har ett stort energibehov. Som jag skrev så kan det vara lagom med en till mellanmål, kanske två-tre över hela dagen. Vill man inte ha frukt till mellanmål kan man ju äta dem som efterrätt, fruktsallad är ju en riktig hit (tycker jag :)). Du har nog rätt i att vi tidigare inte haft fri tillgång till frukt och att vi ätit efter säsong. I svenska termer kanske det skulle översättas till torkad frukt på vintern och äpple, päron, plommon, bär, vad har vi mer? på sommaren/hösten. Men människor är ju som bekant bosatta över hela klotet och i vissa områden är mango och ananas säsongsväxande frukter.

      Vad gäller förädlingen så är det synd att många gamla sorter försvunnit. Det verkar vara så att vi föredrar den sötare frukten. Trots detta så är det inte några enorma mängder sött som vi får från ett halvt äpple eller en näve hallon. Och ska vi snacka sött och evolution får vi inte glömma det sötaste vilda godiset som finns, fullsmäckat med monosackarider: honung!

      Återigen: Jag har aldrig rekommenderat många frukter till mellanmål. Mellanmålet, om det behövs något, ska vara utformat efter den som äter det. En växande tonåring som tränar kanske behöver både frukt, smörgås och fil till mellanmål för att tillgodose sitt energibehov medan en äldre inaktiv person kanske klarar sig med en halv frukt eller inget mellanmål alls. Har du stora problem med övervikt kan det vara så att det är bättra att koncentrera sig enbart på huvudmålen för att inte överäta när det är dags för mellanmål. Mellanmålen har ofta en tendens att bli stora och är inte tänkta som en mättande måltid.

      Obalans i blodsockret får man bara om man lider av insulinresistens/nedsatt glukostolerans eller någon annan metabol rubbning/sjukdom. Hos friska personer finns hormoner som reglerar blodsockret så att vi inte får stora svängningar. Däremot kan man ju känna sig lite grinig och hungrig om det blir långt mellan exempelvis lunch och middag, varpå ett litet mellanmål kan stilla hungern. Det finns massvis med saker som påverkar hungerkänslor, tex hur snabbt magsäcken töms efter en måltid.

  6. Thomas H Says:

    Tack för ett uttömmande svar ÅSA! Håller med dig om mycket, men tycker samtidigt att varningen för frukt är rätt!

    Än en gång vissa har upptäckt att dom är känsliga och vissa har nog ännu inte förstått att dom är det….. därmed bra att det flaggas upp om att frukt kan vara viktsaboterande osv.

    Se ex) på text från annan blogg! Är vissa barnmorskor felutbildade eller borde dom anmälas till SoS för felaktiga kostråd???
    ”Under mina 3 graviditeter varnade min barnmorska (samma alla tre gångerna) för att äta frukt med en hälsofarlig viktuppgång som följd. Hennes ord har följt mig sedan dess och jag har aldrig överätit frukt. Däremot så kan man ju äta mer av grönsaker och den vägen få i sig nyttigheter. Det är många barnmorskor som säger att man ska ransonera fruktintaget. Varför skulle det gälla bara när man är gravid ?”

    Intressant eller hur som motvikt till SLV:s aningslösa kostråd till friska om att utöka fruktätandet! (För två år sedan hade ju även SLV kostråd för sockersjukas kost och där tog dom sin Mats ur skolan och överlämnade hela det där kostrådsarvet till SoS av någon anledning).
    Så mitt förtroende för SLV är nog inte så högt, men det hörde nog inte hit, förlåt för det!

    Obalans i blodsockret lider väldigt många av och hos dom som det kapsejsar så yttrar det sig som ”sockersjuka” och hos många andra som metabolt syndrom. dvs. övervikt, högt blodtryck, allehanda kroniska sjukdomar osv….. Kan det vara så? Ja, väldigt många blir ju bättre av att sänka sitt socker/stärkelserika kolhydratintag och istället få mer energi från bra fetter! Konstigt, eller hur – men så fungerar det ju i praktiken!

    • Dietist Åsa Says:

      Det är helt ok att vi har olika åsikter om frukt. Alla kan ju inte tycka lika, eller hur! 😉

      Varför barnmorskan har varnat för frukt kan jag omöjligtvis svara på. Det är ju det här som är risken med hörsägen. Vi vet inte allt som sagts och vi vet inte bakgrunden till det som sagts. Kan det möjligtvis vara så att det fanns risk för eller redan förekommande graviditetsdiabetes i det fallet? Att ransonera fruktintaget kan ju också betyda mycket. Det kan ju vara bra att begränsa viktuppgången när man är gravid, frukt ger ett energitillskott varpå en begränsning minskar energiintaget.

      Jag är inte helt säker på att jag följer ditt resonemang med slv och SoS. Är du fundersam på varför man lagt över kostråden för sjuka till SoS? Det vet jag faktiskt inte, men om du mailar slv och frågar så får du säkert svar. Om jag får tid ska även jag skicka dit ett mail så kan vi reda ut det hela.

      Sockersjuka eller diabetes är en av de metabola rubbingarna/sjukdomarna jag syftade på i det förra svaret. Jag ber om ursäkt, men ibland så är det de medicinska termerna som dyker upp först i huvudet. Det är riktigt att man kan kontrollera sitt blodsocker genom att minska på intaget av kolhydrater, speciellt i stor mängd och under samma måltid. Ofta är det dock inget problem att äta kolhydrater i moderata mängder i samband med intag av andra makronutrienter. Eftersom jag är bekant med ditt resonemang så antar jag att du med ”bra fetter” menat mättade fetter. Där har vi återigen avvikande åsikter, men det är ju som det ska vara. Vi tycker olika. Vad som fungerar i praktiken är olika från individ till individ och det är därför det är så viktigt att man, om man lider av exempelvis diabetes, får en individuell kostbehandling.

  7. Thomas H Says:

    Tack för svaret ÅSA och för resonemanget!

    Det är rätt att vi tycker olika i bl a kostråden för ”sockersjuka” och hoppas nu att SBU lyckas reda ut vad som är bäst i dom nya kostråd för ”Diabetessjuka”, som skall vara klara nästa vår!

  8. Kärnfrisk Says:

    ”En person går ner i vikt när personen slutar äta frukt. En studie visar att fruktos kan öka bukfetma. Slutsats: Mindre frukt, mindre fruktos, mindre bukfetma, viktnedgång.”

    Precis så resonerar ju läkemedelsforskarna vad gäller statiner och kolesterol. En undersökning visar att infarktpatienter har förhöjda kolesterolvärden. En annan visar att statiner sänker kolesterolvärdet. Och ser man på, tada: statiner sänker risken för hjärtinfarkt. Säger forskarna. Fast man aldrig i studier med statiner har kunnat påvisa att risken för hjärtinfarkter faktiskt minskar.

    Skillnaden här är att frukt faktiskt innehåller fruktos. Äter man mycket frukt så får man faktiskt också i sig mycket fruktos.

    • Dietist Åsa Says:

      Var kom statinerna in i bilden?

      Det krävs ett ganska stort intag för att komma upp i några egentliga mängder fruktos men såklart är det så att äter vi mycket frukt får vi i oss mer fruktos än om vi inte äter frukt alls.

  9. Kärnfrisk Says:

    Det jag tycker var underligt var ditt resonerande angående meningen:

    ”En studie visar att fruktos kan öka bukfetma. Slutsats: Mindre frukt, mindre fruktos, mindre bukfetma, viktnedgång.”

    Du tycker resonemanget är konstigt och att man inte kan dra några slutsatser på det sättet. Men det är precis samma resonemang som används om fett, kolesterol och hjärtkärlsjukdomar. Och också precis samma resonemang kostråden vilar på. Den sk ”breda vetenskapliga basen” som i verkligheten inte finns.

    • Dietist Åsa Says:

      Man kan dra slutsatser men det är lätt att man missar viktiga bitar. Den enklaste slutsatsen är inte alltid den som är ”sann”. Man måste se på det jag skrivit i sitt sammanhang.

      ”Det som är risken med att enbart grunda sina antaganden på erfarenhet är att man kan missa viktiga variabler. Som exempel: En person går ner i vikt när personen slutar äta frukt. En studie visar att fruktos kan öka bukfetma. Slutsats: Mindre frukt, mindre fruktos, mindre bukfetma, viktnedgång. Det är lätt att dra dessa slutsatser men vi måste också fråga oss: Har personen i fråga ersatt frukten med något annat? I så fall, vad? Har personen gjort andra ändringar i sin livsföring? I så fall, vad? Vilka frukter är det personen tidigare ätit? Är det kanske frukter med ett lågt innehåll av både fruktos och kalorier? I slutändan kanske vårt antagande visade sig vara rätt men om vi nöjer oss med det svaret finns risken att “sanningen” går oss förbi!”

      Ser du att om an endast ringar in fruktosbiten så riskerar man att missa de andra påverkande variablerna. Förstår du hur jag menar?

Kommentarer inaktiverade.


%d bloggare gillar detta: