Att kommentera i bloggar – OT med andra ord ;)

Idag har jag jobbat framför datorn hela förmiddan. Trots att jag kämpat för att fokusera på den föreläsning jag håller på att författa så sticker mina tankar iväg till bloggande och mer specifikt hur man hanterar kommenterer i en blogg. Jag insåg att det var lönlöst att kämpa emot så här kommer således några tankar kring att hantera kommentarer i bloggar.

Jag vill börja med att säga att det självfallet är upp till var och en hur man administrerar sig blogg. Men i min mening är tanken bakom en blogg att fungera lite som en studiecirkel. Du har en ”ledare” (bloggaren) och du har deltagare (bloggläsare). Till skillnad från en ren undervisningssituation har man i en studiecirkel ett större utbyte av information och kunskap mellan ledare och deltagare. Ledaren/bloggaren uttrycker något i sin blogg och deltagaren/bloggläsaren svarar genom att kommentera och vid behov svarar ledaren/bloggaren tillbaka. Ett givade och tagande med andra ord.

Nu till min fundering: Om man inte förespråkar det här flödet mellan bloggare och bloggläsare varför har man då en blogg? Är det enda syftet att informera kanske det är bättre att välja ett annat slags kommunikationsverktyg, eventuellt en hemsida utan kommentarsfunktion. Om man börjar att radera kommentarer tappar man inte då själva essensen med bloggandet? Nämligen att få veta vad dina deltagare/bloggläsare anser om det du skriver? Och om man raderar kommentarer selektivt, handlar det då om censur eller feghet?

Jag har full förståelse för att OT-kommentarer hänvisas till en mer passade plats. Men, om det ofta dyker upp långrandiga diskussioner OT kanske det kan vara läge att upprätta en kommentarsfunktion som inte är knuten till ett specifikt inlägg, typ ett forum? Och att påpeka att det redan finns massivs med forum är att göra det lätt för sig. Dina deltagare/bloggläsare har uppenbarligen valt att lägga sin kommentar på just din blogg av en anledning!

Slutligen vill jag säga (någon som egentligen känns överflödigt) att man självfallet alltid ska radera kommentarer som innehåller personliga påhopp, rasistiska åsikter eller ren mobbing (om nu det inte råkar vara ämnet man diskuterar).

4 svar to “Att kommentera i bloggar – OT med andra ord ;)”

  1. Thomas H Says:

    Hejsan Åsa!

    Denna gång instämmer jag till fullo med din text! Så bra!

    Tycker kostdebatterna är bra, intressanta och lärorika (precis som du skriver) och självklart är det något lurt i det hela när nu SLV:s 72 studier som skulle visa mättat fetts farlighet inte gör det och sen även att vissa studier som nu inte gynnar SLV-ståndpunkten glöms bort!

    Stämmer inte kartan så måste ju verkligheten gälla!
    Ps! Uppe i dalarna finns det väl gott om orienterare och dom kan ju dom bitarna! 😆

    • Dietist Åsa Says:

      Det var ju festligt att vi var överens om något 😉

      Det är ju dock roligt att du lyckas få in lite kritik mot SLV i en kommentar till ett inlägg som handlar om bloggande och kommentarer. Men jag kan hålla med dig i att SLV borde ha kommit med en motkommentar till artikeln i DM. Dock tycker jag att vissa av kommentarerna, från Ehnfeldt och gänget, till ”de 72 studierna” var något knapphändiga.

      Ja, här i dalarna hurtar man runt som bara den! Till och med jag har hunnit med en joggingtur längs Dalälven idag 🙂 Dock utan karta….he, he!

      Ha det gott!

  2. Thomas H Says:

    En bra/självläkande kost är mångdubbelt bättre än nu dom läkemedel som vår sjukvård vill prångla ut och i synnerhet dom som används vid alla våra ”kroniska sjukdomar”.

    Därur skapades mitt kostintresse och samtidigt en klarsyn över att den så kallade vetenskapen även används för att ”dupera” människor!
    Dvs. Vetenskapsfusk!

    • Dietist Åsa Says:

      Jag är inte helt säker på att jag följer med i din tankegång här. Det är självfallet så att det bästa är om man kan ”bota” sina åkommor med enbart livsstilsförändringar. Men en god medicinering är i många fall livsavgörande när man lider av sjukdom. Vetenskapen kan i många fall kännas otillgänglig för att man talar olika språk. Det är lätt att tro att man förs bakom ljuset. Jag ger dig samma svar som tidigare. Är studien transparent och väl dokumenterad är det omöjligt att ”luras”. Och har man medvetet mixtrat med resultat så är det per definition inte forskning man sysslar med.

Kommentarer inaktiverade.


