Söndagsläsning

Söndagar är härliga tycker jag. Oftast har man fått sova ut, man kan ta det lungt och dessutom är det en hel härlig vecka framför en, fullsmäckad med en massa okänt kul! Just för att söndagen, för mig, är en dag då jag passar på att slökolla fotboll, läsa chicklit och okynnessurfa så vill jag försöka få er att anamma denna härliga veckoslutsaktivitet. Således kommer här en lista på lite söndagsläsning, både matprat och lite annat. Do with it what you wish!

Ha en fortsatt härlig söndag (jag håller tummarna för Arsenal….Go Spurs!)!

/Åsa

Mikaela ger sin syn på LCHF

Lars bättrar på brännan på Mallis

Eva K har också kommenterat Kostdebattens vara och icke vara

Fredrik Paulun var också på mässan igår

Martin har bakat ett hopplöst bröd

Anna steker bacon, på ett hälsosamt sätt

Ett ovanligt inlägg i bloggbruset

Annonser

8 svar to “Söndagsläsning”

  1. Thomas H Says:

    Intressant att läsa vad dina länkar berättat om vad vissa tror om LCHF-kost!

    Faktum är ju att kosten är näringsrik dvs den bygger på mer näring än tallriksmodellen som bygger på mer energi!

    Mättat fett gör många viktiga saker i vår kropp och därmed behöver vi det!

    Märkligt att ingen för upp evolutionstankar på mat och vad som nu är förändrat den senaste 200 åren och speciellt de senaste 50 åren med vår föda!
    Enligt vissa kirurger verkar det som vi får äta vad som helst och felfunktioner kan sedan rättas till med kniv. (ex: koppla bort magen, ta bort gallblåsan osv.)

    • Dietist Åsa Says:

      Ja, visst är det roligt att se hur andra tycker och tänker!

      Du tycker att tallriksmodellen bygger på mer energi. Enligt mig så är det helt beroende på vad man väljer att lägga på tallriken. 🙂

      Mättat fett har absolut en plats i vår kost men i moderata mängder.

      Det här med evolutionstänket är intressant, absolut. Men det rimmar illa att föra upp evolution när man pratar lchf. Det jag främst har i åtanke är det faktum att mejeriprodukter antagligen inte har haft ett stort utrymme i vår evolution. Smör och grädde är på de premisserna lika onaturligt som snabba kolhydrater från raffinerat socker. Det gäller att skilja på päron och äpplen. Dessutom är det ju så att nötkött från ”uppfödd” kreatur har en sämre fettsyrebild än viltlevande djur (jag tänker då främst på omega-3).

      Vilka är ”vissa kirurger”? Jag tror inte att det är någon som menar att vi ska äta oss feta för att sen korrigera vikten med kirurgi. Däremot så är det många som har blivit otroligt hjälpta av obesitaskirurgi och det ska inte förminskas!

  2. Thomas H Says:

    Angående evolutionstänket Åsa!

    Givetvis är det så att väldigt många och det fler än man tror är känsliga för spannmål och vissa även för mjölk som du säger!
    Då förstås viktigt att testa uteslutningsdieter….

    Annat som också är viktigt är att begränsa intaget från nattskuggeväxter vilket kan vara problem för vissa (speciellt för psoriasisdrabbade).

    Bra kommentar om att kött från gräsbetande djur är bäst och djur uppfödda i Dalarna har då bättre fett än dom i Skåne (mer kyla gör tydligen fettet bättre)!
    Djur uppfödda på kraftfoder(spannmål) får ju för mycket omega 6 i sig och detsamma måste det ju bli för dom som äter bröd och pasta – eller hur Åsa? Möjligen skall det bort från tallriksmodellen?
    Det visar ju sig även att dom flesta sjukdomar som nu drabbar oss är just inflammationer av olika slag som drivs på av omega 6 fettet vilket du även på ett bra sätt påverkade nötens fettkvalite!
    Med största sannolikhet driver även olämpligt fett som margariner på inflammationer!

    Hjälpta av magkirurgi? Är det säkert? Är det utvärderat tillräckligt?

    Det stora felet tycker jag är att sjukvården t ex inte presenterat eller prövat LCHF-kost för dessa överviktiga personer innan operation!
    Tillräckligt många studier finns och SoS har även sagt att kosten är användbar. Trots detta så tillgrips så drastiska saker som magkirurgi a 100 000 :- per operation! Vad gäller LCHF-kost så vet man mer om den kostens långsiktiga effekt än vad nu kirurgin ev. ställer till med! 😉

    • Dietist Åsa Says:

      Ja, Dalarna är ju faktiskt det allra bästa landskapet (och då är jag inte partisk öht ;))! Det jag ville få fram med den biten info är ju orimligheten i att tillhandahålla naturbetes- eller viltkött till många. Just på grund av detta finns det ekonomiska och ekologiska vinster med att fylla ut tallriken med spannmål och grönsaker.

      Omega-6 och omega-3 konkurrerar om samma enzymsystem, däremot är man inte överens om den optimala kvoten för att minimera inflammation i kroppen. Det är ju så att omega-6 inte är enbart negativ.

      Socialstyrelsen har inte gått ut och sagt att kosten är användbar, endast att ADs behandlingar inte strider mot vetenskap och beprövad erfarenhet. Du får gärna leta fram en källa till långtidsstudier på lchf!

  3. Thomas H Says:

    Du skrev ju väldigt bra tidigare Åsa! Förminska inte det, för det var bra text! Dvs. ”Dessutom är det ju så att nötkött från “uppfödd” kreatur har en sämre fettsyrebild än viltlevande djur (jag tänker då främst på omega-3).”

    Kosten vi äter nu gör att omega 6 innehållet är 15-25 gånger för högt och omega 6 är inflammationsskapande och mycket tillförs precis som du skrev genom spannmål! BRA!

    Långtidsstudier = hela evolutione samt dom ändringar som genomförts de senaste 200, 100 och 50 åren! Vissa folkslag äter även på detta sätt vilket studerats – litteratur finns.
    Maten är nu näringsfattigare, energirikare och våra kroppar får för lite av rätt fetter och allt detta ger för många ohälsa / metabola sjukdomar.
    Vilken näring finns det egentligen i spannmål som inte ens är positivit för nötens köttkvalite! Dom blir bara större, fetare och av sämre kvalite som föda för oss!

    • Dietist Åsa Says:

      Kvaliteten på en text är inte beroende av innehållet. En text kan vara bra skriven men ha ett dåligt innehåll. Att du håller med mig i en åsikt gör ju inte att texten plötsligt får bättre kvalitet, eller !? 😉

      Jag håller med att vi äter för mycket omega-3 i förhållande till omega-6. Men jag tror snarare att lösningen är mer fett från feta fiskar än en uteslutning av matoljor. Sen kan man ju väljsa smart och använda t ex rapsolja som har en bra balans i förhållande till exempelvis solros- eller majsolja.

      Den sorts långtidstudie jag efterfrågar är utförd i dagens samhälle, med dagens befolkning och dagens livsstil och den sträcker sig över mer än 10 år.

      I spannmål finns värdefulla mineraler och vitaminer bl a magnesium och vissa B-vitaminer. Med det sagt menar jag inte att dessa ämnen saknas i andra livsmedel. Spannmål i moderata mängder är inte farligt (om man nu inte är allergisk men det gäller ju allt vi äter).

  4. Thomas H Says:

    Handlar inte om att hålla med. 😉
    Du citerade ju forskningsresultat bra när, du säger att nötkreatur får sämre fettkvalite när dom uppföds på spannmål/kraftfoder!
    Någon värdefull slutsats för oss människor måste givetsvis kunna göras, eller hur!

    Spannmål är en energifattig föda och det har även Lantmännen upptäckt eftersom den berikas innan den ges som kraftfoder till djur!
    Nörtkreaturens kött fick sämre kvalite…. Får inte vi det då, ev mer inflammationer av omega 6….? Våra sjukdomar/hälsoproblem består ju till största delen av just inflammationer i olika former!

    Hur mycket berikas spannmål innan det blir föda för oss?

    Även i svensk spannmålsodling har mineral och vitamintillgång halverats under senare år och hur mycket försvinner sen vid finmalningen…osv.
    Tom SLU har i egen forskning medgett felet att sats på kvantitet och inte på kvalite vad gäller spannmålsskördar!
    Dvs enbart energimat och ingen näringsrik mat, ingen kvalite!

    • Dietist Åsa Says:

      Så du menar att jag bara skriver bra när jag skriver något som du håller med om. Jag tror att vi menar olika saker!

      Men jag tror fortfarande inte att du förstår riktigt vart jag vill komma. Om vi antar att alla människor skulle äta det du anser vara en ursprunglig föda, dvs mycket mättat fett från nötkött och mejeriprodukter så skulle inte alla kunna få tillgång till naturbetande ”produkter” då det inte finns i den omfattningen. Därför är det av värde att vi även äter andra livsmedel. Hänger du med?

Kommentarer inaktiverade.


%d bloggare gillar detta: