Exjobb om mättat fett!

Robert RönngrenRönngrens nutritionsblogg har lagt upp sitt exjobb. Jag ska ta och läsa det nu och föreslår att ni gör detsamma.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Etiketter: ,

17 svar to “Exjobb om mättat fett!”

  1. Micke Says:

    Intressant, ska kika upp det. Var utbildade du dig till dietist?

    • Dietist Åsa Says:

      Jag pluggade i Umeå, 3 år plus några D-kurser och en halv D-uppsats 😀

      • Micke Says:

        Oh, det är där jag själv pluggar nu.

        Ang exjobbet så är det ju bara en C-uppsats så jag tycker inte att man ska dra alltför stora växlar av det. Men visst hänger SLV´s rekommendationer om mättat fett lite löst 😛

        • Dietist Åsa Says:

          Åh, saknar Ume massor! Skönt med sommar snart kan jag tänka? Är sista tentan på gång?

          Ja, det är bara en C-uppsats men den väcker intressanta tankar och den är välkommen på det sättet att det faktiskt inte bara handlar om att ”krossa etablissemanget”. Vart kan vi ha hört det förut? 😉 Det är ett ärligt försök att utan floskler och påhopp fundera kring rekommendationerna kring mättat fett.

  2. Thomas H Says:

    Har läst Roberts ”exjobb” och tycker att det är BRA!

    Lite märkligt då med SLV:s svar idag i DM på den kritik 12 forskare, läkare mm tidigare gett angående SLV:s 72 st bästa studier som skulle påvisa mättat fetts farlighet!

    Börjar misstänka att studierna som skall styrka NNR/SNR:s tallriksmodells hälsoskapande effekt kanske inte heller är av den kvalite dom borde ha?

    Dr dahlqvist stod ju lite ensam på barrikaden först och trevligt att hon nu börjar få sällskap av en större synlig folksamling.
    Eller hur Åsa?
    😎

    • Dietist Åsa Says:

      Jag hann bara läsa första sidan, sen kallade arbetet, ring…ring! Har lovat mig själv att läsa hela i helgen!

      Jag skummade UB:s svar som hastigast och är lite förvånad själv, men problemet är nog att det är så otroligt komplext att det inte blir något riktigt bra svar när man ”bara” skriver ett debattsvar. Men jag tycker ändå att det finns vissa bra poäng i hans svar.

      En efterföljande skara anhängare är inte alltid ett kvitto på kvalitet eller kunskap?! Det kan vara värt att tänka på.

      Soligt hos dig 😉 ?

  3. Thomas H Says:

    Halvsoligt och lite åska och varmt när nu solen tittar fram!
    Våren / Sommaren ligger en 2-3 veckor före nu och fortsätter det så här
    så kan vi nog plocka de första blåbären veckan efter midsommar!
    😆

    Ps! I detta fall är fler anhängare ett bra kvitto! Även vissa etablerade ”kostexperter” börjar ju skruva på sig lite i stolarna, där dom sitter. Rössner uttalar sig ju nu att nya kostråd kommer nog att ha en moderatare inställning till mättat fett! Å andra sidan så är ju vissa kostprofessorer vana vid konsensusbeslut och det är kanske enbart det som märks? 😉

    • Dietist Åsa Says:

      Ska jag sia om framtiden så tror jag att de nya reviderade kostråden som är på g kommer att hamna närmare dagens råd än lchf men att de kommer att tillåta en större andel energiprocent fett, men fortfarande från omättade källor. Men det är alltså bara min fundering.

  4. Thomas H Says:

    Hallå där, Åsa (angående floskler / påhopp)!

    Även Annika har kanske en PR-byrå till sin hjälp eftersom hon nu fått genomslag trots vissa ”kostexperters” envetna försök att skjuta henne i sank på olika sätt!

    Hade hon inte tagit i på det sätt hon nu gör ibland så hade inte frågan om mättat fett varit så långt fram som den nu är! Mer och mer visar nu att Dahlqvist har rätt och vad kommer man i efterhand att ge för betyg till vissa ”kostexperter” / myndigheter som gett sin befolkning sjukdomsalstrande kostråd med för lite av det essentiella fettet som för många skapat problem. Sämre fertilitet (Apropå en nyutkommen Dansk bok i denna fråga)….osv.

    Å andra sidan… dom har väl inte ljugit…. bara inte vetat / förstått bättre. Dock lite märkligt att vissa ”kostprofessorer” tolkar studier på ett sätt och en kritiskt granskande nutrionist under utbildning gör en annan tolkning.

    Konsensus att mättat fett inte är farligt börjar dock bli ganska stor i vårt land.

    Du – tydligen gillar vi bägge ”trädstäder”. Du Björkarnas stad och jag Aspstaden! 😉

    • Dietist Åsa Says:

      Jag tror faktiskt inte att AD:s utspel har gett så stor verkan som vissa kanske skulle vilja tro. De är ju så att det är de som skriker högst som syns mest men behöver för den sakens skull inte betyda mest…

      Återigen kommer du med en massa olika påståenden. Det vore önskvärt om du kunde ange en källa så att det går att kommentera med den som grund!

      Fast nu bor jag ju mitt i knätofsterritoriet! 😀

  5. Thomas H Says:

    Tycker att du lite undervärderar AD:s insatser och agerande i kostdebatten. Se bara vad som hände när nu två dietister anmälde hennes kostrådgivning för överviktiga och sockersjuka till SoS.

    Ett år efter denna anmälan ändrades plötsligt SLV:s policy vad gäller kostråd, till att enbart gälla friska.
    Två år efter anmälan så kom till slut SoS beslut…….

    Mitt sunda förnuft säger ju att det finns ett samband här! Nu slapp ju SLV i en första omgång kritik för kostråden till just överviktiga och sockersjuka, som dom gett tidigare!

    Sen å andra sidan, vill minnas att även SNR innehåller viss text vad nu sockersjuka skall äta…. kan ju ha fel?

    Möjligen skall vi inte tacka AD så väldans mycket, utan istället mer dom två dietister som hjälpte till att föra detta ärende framåt. Egentligen väldigt BRA. mycket hände ju och började även hända ett år innan beslutet! 😉

    Vad menar du med påstående… behov av att källor…?? Följer du inte debatten?
    😆

    • Dietist Åsa Says:

      Jag tror inte att det finns något samband.

      Jag följer debatten, men tycker inte att det tillför något att skriva exempelvis ”vissa “kostexperter” / myndigheter som gett sin befolkning sjukdomsalstrande kostråd med för lite av det essentiella fettet som för många skapat problem” utan att tala om exakt vad man menar och också ge stöd för påståendet.

  6. Micke Says:

    Vi avverkade just tentan i näringslära och tentan i mikrobiologi är på ingång men efter den väntar sommarlov 🙂

    Kul blogg för övrigt!

    • Dietist Åsa Says:

      Ah! Mikron, den hoppade jag och tog efter sommaren, inte så smart i förlängningen men jag hade en hägrande studentskiva hemma :). Är Roger fortfarande i sitt esse?

      Tack! Hoppas du hittar nåt matnyttigt….hehe! Jobbar just nu som en galning med att flytta över hela rasket till en egen domän. Själva flytten är inte så svår men jag kan noll css och php så det är en djungel att försöka snygga till det hela 😀

      • Micke Says:

        Aha, haha ja en studentskiva tackar man gärna inte nej till 🙂

        Roger är som vanligt störtskön. Hans skrivstil är fortfarande lika svårläst och han har alltid något upptåg i skjortärmen..

        Ajdå, ja då är det inte så lätt. Själv brukar jag kika in http://www.webdesignskolan.com/ när jag behöver friska upp minnet.

        Kör du eget företag alltså? Helt i min smak!

        • Dietist Åsa Says:

          Japp, eget all the way! Livsfarligt kul och totalt oekonomiskt 😀 Och vissa dagar bor man framför datorn (som idag ;)).

          Lycka till på mikron!

Kommentarer inaktiverade.


