Jag i tidningen!

Jodå! Visst är det jag på bilden 🙂

Vi kastar in ett litet citat också (som jag kan tycka är taget lite ur sitt sammanhang…men, men!):

”Det är stor skillnad på individhälsa och folkhälsa. Men det har nog blivit mer polariserat nu. Folk vet inte längre hur man lagar mat.”

12 svar to “Jag i tidningen!”

  1. Anders Says:

    Verkligen skoj Åsa 🙂

    Håller helt med om dina två avslutande tips där. Och visst behövs dietister i kommunen. Minst sagt.

    • Dietist Åsa Says:

      Kände du igen skatan? Blev lite felciterad men inget jag inte överlever. Jag sa faktiskt att många inte kan laga mat idag….

  2. Bitte Says:

    Hej Åsa!
    Det står att du föreläser om LCHF-kosten. Det förvånar mig, eftersom jag i artikeln får intrycket av att du förespråkar tallriksmodellen? Eller menar du att olika kostmetoder passar olika människor?

    • Dietist Åsa Says:

      Ja, det är nog lite konstnärlig frihet av journalisten som ligger bakom den formuleringen. Jag håller föreläsningar och de är alltid skräddarsydda. LCHF är ett mycket omdebatterat ämne och en av de föreläsningarna jag diskuterat kring med en av mina kunder var just LCHF, men ur perspektivet för och emot, forskning och eventuella långtidseffekter. Ett allmänt råd som kan fungera för alla är tallriksmodellen snarare än LCHF, men som det står så gäller det ju ALLTID att individ anpassa.

  3. Bitte Says:

    Ok, tack för svar!

  4. Thomas H Says:

    Intressant Åsa! När du tar upp LCHF-kosten så nämner du väl också alla hälsoförbättringar som inrapporteras, från bättre fungerande magar, mindre gallbesvär, mindre migrän, mindre psoriasis osv osv.

    En sjuksköterska som bloggar i Dagens Medicin hade även ett bra inlägg för en tid sedan med rubriken. ”Man, vad , hur!” Dvs. Folk gjorde nästintill tvärtom mot kostråden och ändå gick dom ned i vikt och blodtryck normaliserades! En läkare på avd åt på detta sätt och även sköterskan hade testat med bra eget resultat..!!!

    Nämner du sakerna enligt ovan som jag relaterade till?
    Vad kan hända på lång sikt?????
    Kosten är ju inte ny…. Erfarenhet finns om man undersöker.
    Johan Hedbrandt har en bra hemsida som även visar historiken bakom dom som tidigare förespåkat LCHF-kost. Mycket intressant!

    • Dietist Åsa Says:

      Som sagt så är alla föreläsningar skräddarsydda efter behov och önskemål. Det kan hända att vi diskuterar kring erfarenheter av LCHF men vi tar då också upp de negativa erfarenheterna.

  5. Thomas H Says:

    Ps! Glömde – Bra bild och artikel förstås!!!!!

  6. A Says:

    Bra artikel och fin bild! Du ser så sund, smart och frisk ut, precis en sån person man vill träffa när man vill ha hjälp med kosten! 🙂

Kommentarer inaktiverade.


