Sent skall syndaren(?!) vakna – SLV har till slut svarat på kritiken!

Slutligen har det efterlängtade svaret på debattartikeln i DM kommit. Ulf Bohman skriver idag i DM

Livsmedelsverkets uppdrag är att ge råd till den friska befolkningen för långsiktigt hälsosamma mat­vanor, medan kliniker ger individuella råd till sjuka patienter baserade på riktlinjer från Socialstyrelsen. Hanteringen skiljer sig i många avseenden, men det innebär ingen konflikt – tvärtom behövs båda.

Läs hela artikeln här

Kritiken mot UB är massiv från vissa håll och jag kan tycka att han uttrycker sig bra men att jag saknade ett egentligt svar på kritiken mot rådet kring de mättade fetternas vara och icke vara.

Etiketter: ,

4 svar to “Sent skall syndaren(?!) vakna – SLV har till slut svarat på kritiken!”

  1. Thomas H Says:

    Bra analys Åsa! Instämmer för första gången med dig till 100%.
    Så bra, eller hur? 😉
    ”…men att jag saknade ett egentligt svar på kritiken mot rådet kring de mättade fetternas vara och icke vara.”

    Jag för min del tror ju inte att det är UB som uttrycker sig bra, utan en anlitad PR/Reklambyrå har skrivit texten och det verkar ju även stämma när dom nu utrycker sig i svepande ordalag om det hela…..

    En tankesmedja utan riktig nutrionskunskap har tänkt till! Å andra sidan -har SLV själva den kunskapen, när de nu inte kan svara på studiekritiken på mättade fetter?

  2. Thomas H Says:

    Hejsan Åsa!
    Här är ytterligare en debattartikel mot SLV:s svar på granskningen av de 72 studierna! Författaren där förvånas liksom du att ordet mättat fett inte ens nämns i SLV svaret. 😉

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/05/21/tror-livsmedelsverket-att-vi-alla-ar-svagbegavade

    • Dietist Åsa Says:

      Ja, nu är kanske inte Newsmill min primära källa till kunskap. Det är väldigt mycket tyckande där.

      Du verkar ha väldigt starka åsikter i det här ämnet Thomas, jag tycker att du borde starta en egen blogg, där kan du lägga ut alla dina länkar och kåsera fritt. Självfallet är du alltid välkommen hit med kommentarer och funderingar men ibland kan det vara skönt att ha ett helt eget forum för tankar och funderingar!

Kommentarer inaktiverade.


