Nej nu så, Anna!

Jag är inte överdrivet förtjust i Anna Ottossons blogg men det här inlägget får mig att fundera över varför hon överhuvudtaget vill blogga, egentligen.

”Längtar redan till nästa gång jag ska sätta tänderna i en Rocky Road.

Livet är till för njutas! Kom ihåg om din vardag är bra. De som du äter varje dag – dag ut och dag in – finns det hur enkelt som helst utrymme för både det ena och det andra. Lucky you! Lucky me!

Anna”

Jag är också för matglädje och guldkanter på vardagen men det här känns inte ok. Jag kanske överreagerar men inlägget har en ton där oro för övervikt och matproblematik trivialiseras. Om det vore så lätt att det bara är att gå ner i vikt och börja leva sunt skulle vi inte ha några överviktsproblem. Jag håller med i att det är de dagliga matvanorna som har störst betydelse och självklart är det bra att vi dämpar hetsen kring maten och tillåter oss att sväva ut ibland men vad innebär ”finns det hur enkelt som helst utrymme för både det ena och det andra”. Jag är glad att Anna gillar sin Rocky Road men jag hoppas att hennes blogg kan få en lite mer seriös framtoning hädanefter. Livet är inte bara Rocky Road och fika!

4 svar to “Nej nu så, Anna!”

  1. maxiq Says:

    Vill bara tillägga att Anna Ottosson inte är vilken dietist som helst utan hon är vice ordförande i Dietisternas Riksförbund. Dags för omval?
    http://www.drf.nu/drf/drf/styrelse/viceordf.html

    • Dietist Åsa Says:

      Nej, det tycker jag inte. Jag är bara kritisk till hennes blogg. Den är inte nåt vidare bra.

  2. maxiq Says:

    Men en företrädare för en hel yrkeskår måste väl föregå med gott exempel och inte bete sig som en fjortis på en blogg som är så pass allmän som den hos Expressen? Att hon dessutom aldrig svarar på de åsikter hon får på sina inlägg gör inte saken bättre. Hoppas hon får bra betalt i alla fall…

    • Dietist Åsa Says:

      Jag håller med. Hennes blogg är inte bra. Det som är faran, och anledningen till att jag är kritisk, är att man riskerar att förknippa henne som dietist, och därmed dietistkåren, med bloggen och därmed med ”stans bästa glassbar”. Jag vet att du förstår vart jag vill komma. Men, som sagt, hennes arbete som dietist har jag ingen kritik mot.

Kommentarer inaktiverade.


