Nu smäller jag snart av!

Ska detta vara en blogg av en dietist? Jag är för ovanlighetens skull helt stum………

8 svar to “Nu smäller jag snart av!”

  1. Emma Says:

    Jag förstår inte vad hon har skrivit som är så fel? Förklara gärna.

    • Dietist Åsa Says:

      Jag tycker att det är jätteviktigt med balans i livet överhuvudtaget, exempelvis jobb-fritid, vila-aktivitet, utveckling-eftertanke. När det gäller mat är det extra viktigt att hitta den här balansen och som dietist är det ännu viktigare att förmedla hur man hittar dit, i kostbehandlingar, i samtal och exempelvis i bloggar. I begreppet balans när vi pratar mat är det viktigt att hitta utrymme för guldkanter och njutning. Men det måste vägas upp med adekvat information om hur mycket, när, varför och inte minst på vilket sätt. Att som dietist två gånger på samma vecka tipsa om fik och prata om hur goood en kaka du ätit var är inte proffsigt, speciellt inte om du har kunder som kämpar med att hålla vikten.

      Det är inte ditt jobb som dietist att tipsa om de bästa fiken och glassbarerna. Det är ditt jobb att tillhandahålla verktyg för att hitta balansen i livet inkluderat besöken på dessa fik och glassbarer. Hur ofta kan jag äta glass? Har det med mängden att göra? Hur gör jag smarta val på fiken när jag är hungrig? Fikasugen? Vill unna mig något? Alla har inte hittat sin balans. Där har jag en funktion, att guida och stötta och tillhandahålla verktyg och information. Ett och annat tips är inte fel, men hos AO handlar väldigt många inlägg om fikatips och fikatips och fikatips.

      Hoppas att du fick svar 🙂

  2. maxiq Says:

    Jag håller med dig Åsa och upprepar det jag skrev i en annan tråd nyss: Anna är vice ordförande i Dietisternas Riksförbund.
    http://www.drf.nu/drf/drf/styrelse/viceordf.html
    Är du medlem där Åsa?

    • Dietist Åsa Says:

      Ja, jag är medlem.

      Jag kanske ska förtydliga något:
      Jag är inte kritisk till Anna som dietist. Jag vet att hon hjälpt väldigt många och jag tycker att hennes böcker är bra. Det är hennes blogg jag inte gillar.

  3. Thomas H Says:

    Bra att du reagerar ÅSA och självklart håller jag med även nu!
    Undrar vilken fettprocent glassen har som hon nu rekommenderar?

    I staden där jag bor kommer ”en bekant” att köra egen glasstillverkning med tydligen stans lägsta fettprocent, 2%. (Nyckelhålsmärkt glass? Finns det?)

    Är det möjligt och till vilken nytta?
    Gör man egen glass med grädde så blir det väl nästan 40% fett eller……? Sen lite punsch i … jättegott!
    😎

    • Dietist Åsa Says:

      Man får gärna äta glass, med vilken fettprocent man än önskar, men det handlar som allt annat om hur ofta och hur mycket. Jag kan tycka att det är bättre att ta den glass men verkligen vill ha och äta den nån gång då och då men då verkligen njuta än att slentrianmässigt äta 2% glass flera gånger i veckan.

      Punsch är inte riktigt min favorit. Men jag gör en grym semifreddo med cognac och maräng! :p

  4. Dietist Åsa Says:

    Du som kallar dig ”Anna Ottossons Chef”:

    Jag kan tyvärr inte lägga ut din kommentar eftersom jag misstänker att du inte är den du utger dig för att vara. Återkom under eget namn så lägger jag ut kommentaren.

    /Åsa

  5. maxiq Says:

    Anna Ottosson har börjat svara och försvara sig på Hälsobloggen! Dessutom avgick hon tydligen ur Dietisternas Riksförbunds styrelse i april, men hon var kvar på deras hemsida för några dagar sedan när jag kollade. Det var dessutom Anna som var ansvarig för hemsidan. Nu är det ändrat där också.

Kommentarer inaktiverade.


