SOK kommer med nya kostrekommendationer för idrottare

Karl-JohanMatvett.se tipsar om de nya kostrekommendationerna från SOK. Det blir med all sannolikhet trevlig läsning.

Följande tungviktare står bakom:

Agneta Andersson, dietist och medicine doktor (Uppsala universitet)
Linda Bakkman, näringsfysiolog, medicine licentiat (Karolinska Institutet) och kostrådgivare
(SOK)
Bo Berglund, docent i medicin (Karolinska sjukhuset) och medicinsk rådgivare (SOK)
Peter Reinebo, sportchef (SOK)
Bengt Saltin, professor i fysiologi (Köpenhamns universitetssjukhus) och vetenskaplig
rådgivare (SOK)

Annonser

8 svar to “SOK kommer med nya kostrekommendationer för idrottare”

  1. maxiq Says:

    Den trevligaste läsningen var att se att deras rekommendationer för hårt idrottande människor följer SLV’s rekommendationer för vanligt arbetande friska människor när det gäller fördelningen av kolhydrater, fett och protein.

    ”Kolhydrater bör utgöra den största andelen i kosten, ca 50-65 energiprocent. För idrottare med ett extremt energibehov kan 50 % vara fullt tillräckligt. Vid uppladdningsdagar inför extremt långa (över 2 timmar) och hårda prestationer, tävling som träning, kan kolhydratintaget uppgå till ca 65 energiprocent”

    Är det rimligt för oss kontorsslavar att äta som elitidrottare?

    • Dietist Åsa Says:

      Nej, självfallet inte. Men det handlar om energifördelning. Inte hur mycket du lägger på tallriken. Jag har flera elitidrottsmän i min närmaste krets och kan vittna om att varken du (antagligen) eller jag äter i närheten av vad de gör. Även vi dietister har olika åsikter men när det gäller ett generellt råd så kan det ibland bli lite fel om man inte ser det som ett generellt råd. Det är lite som det här med BMI-mätningar. Det är en väldigt talade och effektiv vid undersökningar på stora grupper men relativt ointressant på individnivå.

  2. Thomas H Says:

    Intressant…., men det dom ännu inte lyckats lösa är dom ständiga förkylningarna som ofta drabbar våra landslagsmän i exvis skidor och skidskytte. Se bara på hur det var senaste vintern!

    Hur löser man detta att stärka immunförsvaret samtidigt som dom givetsvis skall behålla sin styrka och kanska vara/bli ännu starkare?

    Din vän Colting kan kanske vara till hjälp eftersom han säger att sedan han bytte kost så har hans tidigare återkommande förkylningar lyst med sin frånvaro! Detsamma säger väldigt många andra människor (ej toppidrottare) som bytt till en LCHF-liknande kost!
    Colting som behöver mycken energi satsar på en optimal näringsrik sådan och därigenom verkar hans immunförsvar stärkas!
    Våra skid och skidskyttelandslag verkar satsa mer på just energi vilket då inte verkar stärka immunförsvaret! Blir dom känsligare??

    Håller du inte med om att detta är intressanta saker, Åsa?

    • Dietist Åsa Says:

      Thomas, du vet ju att jag tycker att detta är superspännande och intressant. Annars skulle jag inte jobba som dietist OCH blogga om mat och hälsa 😀

      Vad gäller Jonas förkylningar har jag inte så mycket att säga. Det är en person och sannolikt finns det även nån som äter på något annat sätt som också är förkylningsfri. Dock är det ju skönt för Jonas om han slipper att vara förkyld ( du vet ju hur män är när de är förkylda ;)).

      Infektioner hos elitidrottare är ett intressant område. Vid fysisk ansträngning får man ett tillfälligt försvagat immunförsvar, ett fönster efter ansträngning där du är extra känslig för infektioner. Säkert finns det samband med kosten men det har nog också att göra med andra saker. En immunolog kan säkert svara bättre än jag på just den frågan.

  3. Karl-Johan Says:

    Rätt intressant det med att träna lågkolhydrat och tävla högkolhydrat (för att öka förmågan att utnyttja fett som energisubstrat vid högintensiv aktivitet) – men som jag har förstått det så verkar det inte bli någon positiv effekt i studier eftersom lågkolhydrat blir prestationsförsämrande i högintensiv idrott. Man måste väl högprestera på träningen för reslutat och hög prestation på tävlingsdagen?

    • Dietist Åsa Says:

      Ja, det tycks vara så. Jag kan tänka mig att det är beroende på idrott också. Men (och det här är enligt low-carb förespråkarna) går det lika bra att träna på low-carb när man väl ”ställt om sig” eftersom kroppen då primärt använder fett som bränsle. Frågan är ju hur högintensiv träning, ex intervaller påverkas.

      Jag tänker att det handlar om det gamla vanliga. Snabba kolhydrater i stora mängder är inte bra för någon, utom möjligtvis i samband med tävlig för snabb energi.

  4. Karl-Johan Says:

    Jag såg en ny studie på 3 mån lågintensiv aktivitet på otränade överviktiga personer där atkinsgrupp fick lika bra prestationsökning som SNR. Men högintensivt på low-carb är väl fysiskt omöjligt, oberoende av vad low-carb rörelsen säger så krävs väl glukos för att köra glykolysen = prestationssänkande utan kolhydrat?

    • Dietist Åsa Says:

      Ja, det har väl med energiutvinning på intensitet över 70% av VO2 max att göra. Det går helt enkelt inte att göra det på ketoner. Men om man nu argumenterar för att träna low-carb så skulle man ju kunna säga att man tar de få kolisar man ändå äter och lägger dem under de intensiva passen. Vi borde kanske fråga Jonas Colting hur han gör 😉

Kommentarer inaktiverade.


%d bloggare gillar detta: