Diebetes och hjärtkärlsjukdom – risk med tidig snabb viktökning

I dagens DM kan vi läsa om en intressant holländsk studie. En snabb viktökning de första månaderna i livet hade betydelse för vikten senare i livet. Abstract här.

De personer i studien som hade haft en snabb viktökning under sina första tre månader i livet tenderade också oftare att ha högre andel kroppsfett, mer fett placerat på magen och minskad insulinkänslighet – faktorer som är kopplade till ökad risk för hjärt-kärlsjukdom eller diabetes, konstaterar forskarna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Etiketter: , ,

4 svar to “Diebetes och hjärtkärlsjukdom – risk med tidig snabb viktökning”

  1. Erik Edlund / MatFrisk Blogg Says:

    Mmmmm…
    Har du sett någon studie på motsvarande faktorer, men baserade på födelsevikt?

    • Dietist Åsa Says:

      Nej, inte direkt motsvarande. Hade du något speciellt i åtanke? Däremot har jag några studier på mitt skrivbord som handlar om risk för låg insulinkänslighet och diabetes hos prematurer. Jag har ju inte läst studien som jag skriver om då jag bara har tillgång till abstract. Det vore intressant att veta vilka barn som inkluderats, det beskrivs ju som hastigast men inte ingående.

  2. Erik Edlund / MatFrisk Blogg Says:

    Den viktigaste parametern, viktuppgången fram till 3 månader, beskrivs bara i indirekta termer som jag ej kan bedöma ”…tempo of first-year weight gain (>0.67 SDs)”

    Min tro är att t.ex. ett halvt kilos extra viktuppgång från 0 – 3 månader inte är mer signifikant än samma extravikt under tiden -3 – 0 månader (Under sista delen av graviditeten, alltså)

    Med god sannolikhet lägger det födelsestora barnet på sig mer än genomsnittet.

    Det föds flera +5kg barn än någonsin. Många av dem har mödrar med ”plusvikt”.

    • Dietist Åsa Says:

      Stora barn är vanligt hos mödrar med diabetes, är det det du är ute efter? Som sagt, jag skulle vilja ha tillgång till hela studien för att se mer hur de har tänkt.

Kommentarer inaktiverade.


