Äta med ögonen?

Visste ni att vi även äter med ögonen? En måltid som serveras på ett vackert dukat bord innebär inte bara något vackert att titta på utan också en ökad aptit. Har du någon i din omgivning som har dålig aptit kan det göra mycket att lägga lite extra omtanke på måltidsmiljön.

Äter vi i lugn och ro? Låter vi måltiden ta tid? Har vi trevligt? Är det vackert dukat? Ser maten aptitlig ut? Dessa frågor blir extra viktiga då vi äter tillsammans med äldre som ofta har en nedsatt smak- och luktförmåga, mycket utelämnas då åt synintryck.

Även om vi har full lukt- och smakförmåga mår vi sannolikt bra av att äta i en trevlig miljö.

I Expressen idag får vi tips på fina dukningar inför sommaren. Jag gillar den här idén.

Foto: Voxphoto

Foto: Voxphoto

6 svar to “Äta med ögonen?”

  1. Åke Says:

    Precis

    http://www.diabetesfond.se/home/page.asp?sid=1220&mid=2&PageId=13125

    • Dietist Åsa Says:

      Ja, det är viktigt med guldkanter också. Men jag antar att du syftar på kommentaren om insulinutsöndring. Hur tycker du att man bäst förhindrar det? Äta mat som inte är tilltalande på ett smutsigt bord i totalt mörker? 😉

  2. Thomas H Says:

    Intressant länk, Åke – tack för den!

    En artikel presenterade forskning / studier på varför diabetes II sjuka även ofta kan drabbas av njurskador? (Prisutdelning 4 aug 2008)

    Trodde jag skulle få läsa något om LCHF-kost där, men så var nog inte fallet! Den där forskningen verkade som det mesta av diabetesforskningen ha annan inriktning….. symtomlindring med läkemedel…

    Min nyfikenhet kom sig av att Karlshamnstudien rapporterade signifikanta njurförbättringar av LCHF-kost och det nästintill tvärtemot förväntat resultat! Dvs en självläkning när nu det som man inte tål valdes bort i kosten! Tydligen är den lösning för enkel och medel för sådana studier finns inte än….

    Åsa! – märklig kommentar om hur man minskar insulinutsöndring!
    Antar att du gillar sjuk humor! 😉

    • Dietist Åsa Says:

      Nej inte alls Thomas, men eftersom Åke var lite otydlig med vad han menade antog jag att det var stycket om insulinutsöndring och synintryck han menade. Om han/du/ni förespråkar en kost som ger en minimal insulinutsöndring så borde mitt exempel vara ett sätt att uppnå det. Eller?

  3. Åke Says:

    Har jag sagt att man borde förhindra den ?

    • Dietist Åsa Says:

      Nej, men jag antog (fel av mig?) att du syftade till stycket som jag skrev om i förra kommentaren.

Kommentarer inaktiverade.


