Jag är inte bara dietist, jag är ………

Det här tyckte jag var en festlig formulering:

salle
Jag tycker nog också att det är så
jättefarligt det dietisterna gör när dom rekommenderar fettsnålt och kolhydratrikt till diabetiker…det är om inte
mord, så i alla fall dråp.
Jag skulle vilja att någon ställs till svars på riktigt.

Skrivet av sia den 05 juni, 2009 kl. 17:02 #

Jag hittade den på Annika Dahlqvists blogg.

6 svar to “Jag är inte bara dietist, jag är ………”

  1. J Says:

    Ja du Åsa det är inte alla som kan ha det på sitt visitkort:)
    Nä skämt å sido så känns det som om den här debatten spårat ur, vilket är jättesynd.
    Själv tycker jag att det är spännande med LCHF för diabetiker men som dietist är jag än så länge tveksam till främst det mättade fettet. Vi får väl se vad som händer i framtiden.
    Ha en bra dag!

    • Dietist Åsa Says:

      Ja, det är spännande men som du skriver så är det synd att debatten ser ut som den gör. Jag försöker värna om sakfrågan här på bloggen och hittills så har det fungerat. Det vore dock önskvärt med lite fler röster och åsikter.

  2. maxiq Says:

    Du ska inte vänta på framtiden J utan se tillbaka på hur det gick till när vi människor blev just människor. Vi lärde oss att använda stenar för att krossa skallar, ben och ryggrad på de rester som rovdjuren lämnat efter sig och fick då i oss det allra fetaste. Vår kropp består ju till större delen av mättat fett så varför skulle det vara farligt?

    Jag är inne på mitt tredje år nu med LCHF, mår jättebra och har perfekta blodvärden. Jag har inte diabetes och är övertygad om att jag inte kommer att få det heller med den här kosten. Inte heller någon annan av de s.k. välfärdssjukdomarna, men DET får framtiden utvisa! 🙂

    • Dietist Åsa Says:

      Men Maxiq; hur ofta tror du att man hade tillgång till kött? Om vi ska vara riktigt rättvisa så finns det urfolk som levt på enbart kött och fett och urfolk som levt på enbart kolhydratrika livsmedel. Det finns ingen magiskt sammansatt kost som passar människan perfekt, vi är allätare och gjorda för att kunna anpassa oss efter tillgång på mat. Och, ja, jag inser att det också innefattar dagens kostråd,men å andra sidan har ingen försökt sätta en magisk stämpel på dem.

  3. Thomas H Says:

    Tveksam till det det mättade fettet – J? 😉

    Det räcker väl med att SLV står med byxorna nere (och inte du) eftersom dom inte än lyckats besvara en debattartikel i Dagens Medicin där SLV:s 72 studier granskats ( Dom som nu SLV påstår styrker att mättat fett är farligt – vilket dom inte alls gjorde!).

    Spännande med LCHF för diabetiker, säger du. Dvs. spännande med den historia som fanns i 60-talets läkarböcker… Hur katten kunde den kosten glömmas. Inte ens antikt ännu!
    Någon, vissa måste ha hjälpt till med desinformationen eller så trodde man blint att insulinet skulle lösa problemet. Å vart har det lett oss????

    • Dietist Åsa Says:

      Du ger dig inte du Thomas 😀 Same, same, same…

      Eftersom du är så ”arg” på SLV kanske du kan hitta ett par studier som stöder din ståndpunkt, så att vi får lite balans.

Kommentarer inaktiverade.


