Gritty – Drickgröt från AXA

gritty

Jag förstår hur AXA tänker. Många gillar gröt, gröt är ett perfekt mellanmål, gröt är billigt (fina marginaler), vi blandar gröten och mjölken i en mixer, stoppar den i en flaska och marknadsför den som en hälsoprodukt. Men de har glömt en viktig bit: Den smakar päck! Gröt ska ätas kokad från en tallrik med mjölken bredvid, inte som en rinnande sörja ur en flaska. Det här är välling i en snyggare men inte godare form.

Vi kikar dock lite på innehållet för er som ändå tycker att det här går att äta (dricka?). Vatten, mjölk och fullkornsspannmål och fibertillskott från cikoriarotfiber, majsstärkelse och kornfiber, fruktsocker, socker, arom och salt är grunden. Produkten finns i två olika smaker; äpple/kanel och tranbär men ingen av dem smakar bra.

Det är inget världsomvälvande med det här. AXA har försökt få det låta lite häftigare med ord som ”AXA fiber mage” vilken är ”en naturlig prebiotisk fiberblandning”. Men i slutändan kan du lika gärna köra mjölk och havregryn i en mixer, stoppa i en banan och du har ett långt bättre (och billigare) mellanmål.

Det blir en stor tumme ner för Gritty trots en sovande Sanna Kallur.

Etiketter: ,

25 svar to “Gritty – Drickgröt från AXA”

  1. maxiq Says:

    Stackars Sanna som har fått en blodsockerdipp… Hade hon ätit fläsk och ägg till frukost så hade hon sluppit det.

    • Dietist Åsa Says:

      Tror du verkligen att hon hade sprungit så fort då? 😉 Kolhydrater är väl det enda bränslet som fungerar vid hög intensitet. Annars kan du ju göra ett eget litet experiment Maxiq. Kuta allt du har i 15 sekunder som du äter nu och ladda sen upp med lite potatis och se om det blir nån skillnad!

      • maxiq Says:

        Jo förvisso, men nu när hon har varit nyopererad så behöver hon inte äta som en sprinter. Tyvärr äter en stor del kontorsslavar som sprintrar så det nickas en hel del på kontoren innan tre-fikat då de får fylla på Delicato-kontot igen.

        • Dietist Åsa Says:

          Så du tror inte att hon tränar ändå?

          Ja, Delicatokontot kan absolut minskas, det håller jag med om. Men vi kanske inte förespråkar samma ersättningsprodukter?! 🙂

          • maxiq Says:

            Klart att hon tränar ändå men hon har ingen användning av explosiviteten när hon inte tävlar. Jag tror att hon skulle tjäna på att bygga upp sig med annat än kolhydrater för att ”toppa formen” när det börjar bli dags. Det är cokså lättare att hålla sig hel och frisk när man äter antiinflammatorisk kost. Jag är definitivt ingen träningsfanatiker utan nätt och jämt intresserad men jag läser en del om kost och träning hos de som är mer insatta.

            Tycker du att det ska ätas frukt istället för godsaker och i så fall: Vad är skillnaden? (förutom de fibrer som ni dietister anser är livsnödvändiga). En följdfråga blir då: Varför måste så många stoppa i sig något varannan timme?

            • Dietist Åsa Says:

              Klart att hon tränar ändå men hon har ingen användning av explosiviteten när hon inte tävlar.

              Inte?

              Jag tycker absolut att man ska äta frukt istället för delicatobollar (även fast båda har sin tjusning). Förutom fibrerna så har du vitaminer och mineraler (och, ja, vi tillgodogör oss dem även fast frukten tenderar att oxidera när den utsätts för syre). Det är knappast så att man måste stoppa i sig något varannan timme. Jag äter gärna frukt till mellanmål ibland men är inte mer eller mindre hungrig för det.

              • maxiq Says:

                Vilken märklig ordning det är på inläggen… Jag svarade 13.19 på ditt inlägg från 10.21 men det hamnade ovanför. Få se var detta inlägg hamnar… :-/

  2. cgs Says:

    Maxig,
    Jag tycker det påminner om paltkoma!

  3. Thomas H Says:

    Int äter dom väl palt i Dalarna!

  4. maxiq Says:

    Detta med mineraler och vitaminer i frukt anser jag vara en myt som lever kvar i näringstabeller som inte uppdaterats. Dagens frukt är ”förädlad” för att växa så snabbt som möjligt på kort tid, vilket innebär att de är uppblåsta med en massa vatten. De ”avlas” dessutom fram för att innehålla så mycket socker som möjligt för att smaka bra och därmed kunna säljas.

    De skördas på andra sidan jorden alldeles för tidigt, utan att få hänga i solen tillräckligt länge för att komma upp i de naturliga vitaminmängderna som finns i tabellerna. De mognar i stället klart på konstgjord väg i mörka lastrum medan de transporteras hit, allt för att vara så ”färska” som möjligt när de når butikerna.

    När det gäller fibrerna så är det märkligt att jag och tiotusentals andra klarar oss utmärkt helt utan fibrer. Nu har jag alltid haft en bra mage och den enda hälsovinsten som jag har gjort är att de stora mängder gas som producerades under fiberätartiden nu är ”borta med vinden” På Annika Dahlqvists blogg kan du läsa om alla som blivit bättre eller helt friska från diverse magåkommor när de slutat med fibrer och äter fett istället. Varför ska vi då äta fibrer egentligen?

    Att äta tre måltider om dagen med mellanmål däremellan är vad ”alla” dietister och kostrådgivare säger så jag blir glad om du inte hör till dem. Behovet av mellanmål tror jag däremot uppstår när man äter kolhydratrik kost som huvudmål och blodsockret dyker igen efter ett par timmar. Så var det för mig i alla fall under kolåldern.

    • Dietist Åsa Says:

      Mja, Maxiq. Myt vet jag inte. Jag sitter precis nu och kikar i en näringsvärdestabell som grundar sig på värden från -92. Den är inte jätteny men förädlingen kan knappast ha hunnit omintetgöra alla nyttigheter på 17 år?!

      Fiberdiskussionen är intressant men du får gärna komma med källor till dina påståenden, 10 000tals?!?!?

      Jag tror inte att ”alla” rekommenderar mellanmål. Det är olika från person till person och från tillfälle till tillfälle vilka rekommendationer man ger. Och det där med att blodsockret dyker är ju inte helt korrekt eftersom vi har hormoner som reglerar blodsockret ganska så bra så länge vi är friska.

      • maxiq Says:

        Det har hänt en hel del när det gäller vinstmaximering på bara 17 år dessutom, enligt vad jag förstått, så görs inga nya tester när en ny tabell ska skrivas utan de kopierar bara av den gamla. Jag minns tyvärr inte var jag läste det men SLV kunde inte svara på en direkt fråga om när de senaste testerna gjordes på en stor del av våra livsmedel.

        Vi är 9 200 medlemmar på kolhydrater.ifokus som äter ytterst lite fibrer och i stort sett alla som har kommenterat sin hälsa har sagt att de blivit bättre (eller oförändrat) i magen utan fibrer. Nu är inte alla LCHF:are medlemmar så jag uppskattar att det är minst dubbelt så många som undviker att krydda sin mat med sågspån och att de flesta mår bra av det. Du får gärna motivera varför du tycker att vi ska äta fibrer och vad som kommer att hända oss som inte gör det.

        Jag, och många andra vars vittnesmål jag läst på KiF, har mångåriga erfarenheter av blodsockerdippar (paltkoma) även fast vi var friska. De allra flesta känner sig dock både friskare och piggare när de slipper dessa svängningar. Jag har tyvärr inga snygga rapporter och diagram som stöder mina teorier men du är varmt välkommen in och läsa själv på KiF.

        • Dietist Åsa Says:

          Även om tabellerna har några år på nacken tror jag inte att det är så blodigt som du beskriver. Självfallet är många fruktsorter förädlade, det är väl en följd av livsmedels framställningens industrialisering, fruktodlarna vill sälja och få stora skördar. Visst kan det påverka innehållet i frukten men om tabellerna nu är gamla så vet vi ju faktiskt inte åt vilket håll om vi ska vara petiga. Förövrigt så är ju c-vitamin hursom en viktig vitamin och var hittar vi den? Jo i frukt (och i vissa grönsaker).

          Jag tänker att det är skillnad på tarmhälsa och upplevelsen av hur magen fungerar när man äter mindre fiber. Med tarmhälsa menar jag exempelvis förekomsten av olika tarmsjukdomar. Hur kommer tarmhälsan att se ut på ett lång perspektiv om vi utesluter fiber?

          Jag tror inte att det är just blodsockerdippar som man känner när man drabbas av den ökända paltkoman. Det är nog snarare en följd av en välfylld magen, den trötthet som ofta infinner sig när mycket av kroppens energi går till matsmältning och en allmän trötthetskänsla som har en tendens att uppkomma då man sätter sig ner och tar det lugnt (äter). Är du frisk kommer glukagon att motverka att blodsockret sjunker för lågt.

  5. maxiq Says:

    Vad tycker du om fibrer då?

    • Dietist Åsa Says:

      Generellt tycker jag att vi bör öka vårt fiberintag men det är som allt annat individuellt.

  6. Stefan Andersson Says:

    Jag känner INGEN som äter riktig, naturlig näringstät mat utan kolhydrater, som behöver mellanmål. Men iofs, jag känner bara ca 30-40 st

    • Dietist Åsa Says:

      Mellanmål eller inte är, som jag tidigare skrivit, beroende på energibehov och livsstil. Mellanmål är ingen helig ko, klarar du dig utan behöver du inte äta det. Däremot är det ett praktiskt sätt att öka energiintaget, få naturliga pauser under dagen och reglera matintaget om det skulle behövas (typ, jag hann inte äta frukost, alltså tar jag ett mellanmål).

  7. Stefan Andersson Says:

    Helskum oordning på inläggen :()

  8. maxiq Says:

    När det gäller frukten så tror jag att du överskattar c-vitamininnehållet i den en aning. Vid en koll på fineli.fi så ser man att topp-50-listan över livsmedel så kommer kiwi som första frukt på 23:e plats och sedan kommer apelsin och citron på plats 42 och 43. Nästan allt annat på listan är grönsaker och bär. Dagens frukt är sockervatten med en gnutta nyttigheter och ett snyggt fodral.

    Om vi tittar på tarmhälsan i ett långt perspektiv så har våra tarmar klarat sig bra under hela evolutionen men har börjat krångla under de senaste 30-40 åren.

    Fyllnadsgraden av magen har ganska lite att göra med mättnaden eftersom den kan expandera kraftigt. Annars skulle vi ju kunna ”äta” oss mätta på vatten. Om man inte äter kolhydrater så infinner sig inte denna paltkoma även om man äter lika stor mängd. Att kroppen använder olika mycket energi till matsmältning beroende på vad vi ätit är en av de stora svagheterna som finns i kaloriteorin som säger att vi kan reglera vår vikt genom att beräkna förbränningen av kalorier i förhållande till vad vi stoppar i oss.

    • Dietist Åsa Says:

      Jag sa aldrig att frukt toppar listan, däremot är vissa frukter en god källa till c-vitamin. Sen gäller det ju att man specificerar vad man menar med ”dagens frukter”. Menar du förädlade äppelsorter? Menar du äpplen plockade från ett gammalt äppelträd i någons trädgård? Menar du exotiska frukter? Ja du förstår vad jag menar, man kan inte dra alla frukter över en kam…he,he!

      Jag tycker att det är synd att blanda ihop evolution och lchf. Dels för att vi vet att kosthållningen i olika delar av världen sett olika ut under tidernas gång. Vissa har ätit fiberrikt och vissa mindre fiberrikt. Dels för att vi med all sannolikhet inte haft fri tillgång till mejerifett och ägg under evolutionen. Vad återstår då om man plockar bort frukt och grönsaker (rötter osv)? Jo kött och fisk, och att tro att det var det enda som evolutionsmänniskna åt är kanske lite långsökt?!

      Jo, men fyllnadsgraden har visst en påverkan på mättnaden, men det är inte den enda regleringsmekanismen. Det märker du tydligt om du under en tid äter väldigt lite, det blir då svårare att återgå till större portioner rakt av, du blir mätt fortare (då borträknat alla de eventuella känslomässiga anledningar som kan ligga bakom att vi äter trots att vi är mätta).

      Att vår mat har olika termogen effekt är ingen nyhet. Den finns medräknad i de kalorivärden som används när man räknar kalorier. Dessutom är den inte enorm, och har inte så stor effekt att det ger en stor viktnedgång.

Kommentarer inaktiverade.


