Smal med kolhydrater?

I SvD kan vi läsa att man i en kanadensisk studie funnit att personer med ett jämförelsevis ”högt” intag av kolhydrater hade en lägre vikt. Dock gällde det inte för personer med ett intag över 64 E%.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Annonser

2 svar to “Smal med kolhydrater?”

  1. Micke A Says:

    En intressant effekt jag upplevt kring kost med högt kolhydratintag är följande (fler fitnesstävlande – dock enbart killar – har upplevt liknande effekter).
    Under en diet inför en fitnesstävling går man på ett kaloriunderskott om ca 500kcal per dag för att inte förlora onödig muskelmassa. Man hårdtränar samtidigt och äter förhållandevis mycket protein av samma anledning. Kolhydraterna är det som minskas, dock endast periodvis till sådana nivåer att ketos uppstår eftersom träningen då blir svårare att genomföra. Efter avklarad diet genomförs en kolhydratladdning då fettet minimeras, proteinet återgår till normalnivå och kolhydrater ökas samt äts ofta. Jag har under sådana omständigheter upplevt att vikten kan rasa minst ett kilo på fem ”kolhydratsdagar” trots att jag då räknar noggrant (3500-4000kcal per dag) och ligger på ett energiöverskott. Samtidigt minskas träningen under uppladdningen för att slutligen vila helt ca 3 dagar innan tävling.
    Det intressanta är att vikten rasar trots att 65% av energin kommer ifrån kolhydrater och dessutom sker detta vid så pass höga kalorinivåer och vid lite träning. Effekten är dock troligen temporär och beror troligen på förändringen i kostsammansättningen. Något kroppen anpassar sig till snabbt.

  2. Micke A Says:

    Med ovan vill jag påskina att kolhydrater inte är en ”bov” om de används på rätt sätt i sitt sammanhang. Lika lite som fett är en ”bov” rätt använt. Träning är dock viktigt oavsett kostfilosofi om man vill bibehålla en kropp i god trim livet ut. Dock ska denna träning då vara på hälsonivå och inte elitnivå.

Kommentarer inaktiverade.


%d bloggare gillar detta: