Det får bli ett sent inlägg idag/kväll. Jag har susat sommarnatten fram till Vattnäs där jag ätit rabarerpaj, sen susade jag hem igen. En mil känns i de ovana cykelbenen 🙂
I både Aftonbladet och Dagens Medicin skriver man idag om Alli, bantningsmedlet som säljs receptfritt på Apoteket. Vad tycker ni om det? Nu vill jag att ni tänker till ordentligt och ser utanför era egna ramar. Vad finns det för fördelar och nackdelar? Jag hoppas på en givande diskussion!
God Natt!
09 juni 2009 kl. 23:41
Att det där medlet får säljas receptfritt måste ha lobbyarbetats fram av vissa personer!
Medlet Alli är i stort detsamma som Xenical och för ca: halvt år sedan offentliggjordes en stor randomiserad studie på tre olika bantningsmedel och samtliga tre fick tummen ned (dvs. dåligt resultat – Xenical ingick i studien)
Trots offentliggörandet av studien (Bl a i DM:n) så kunde prof. Rössner veckan efteråt gå ut och säga att Xenical var ett väl beprövat och fungerande bantningsmedel! Varför Skygglappar på för vissa studier?
Av en professor dessutom som arbetar med kostfrågor, märkligt eller…?
På hans jävslista (som inte tidigare redovisats) kunde man se att just läkemedelsbolaget som nu tillverkar Xenical finns!
Medlet är definitivt inte bra för dom med exvis ätstörningar och kommer dessutom att ge näringsbrister, när nu inte fett kan inmundigas!
10 juni 2009 kl. 11:18
Thomas: Kan du hitta några positiva aspekter med det hela?
10 juni 2009 kl. 19:10
Ok, om vi tänker oss att det inte är verket av ett gäng korrupta lobbyister och att Stephan Rössner inte är med i beräkningen och vi bortser från ett eventuellt problem för personer med ätstörningar. Hur tänker du då?
10 juni 2009 kl. 14:00
”En mil känns i de ovana cykelbenen” Sockerdrift?
10 juni 2009 kl. 19:11
Va? Skulle det vara jobbigt att cykla för att jag ätit paj? Tror snarare att det beror på min latmask som hållit mig fast i kontorsstolen istället för i motionsspåret nu i vår 😀
10 juni 2009 kl. 16:47
Inte vad beträffar Alli – dock i mycket annat!
😉
Tror benhårt på stora randomiserade bantningsstudier!
😉
10 juni 2009 kl. 23:52
Hejsan Åsa!
Angående Alli. Xenical = Alli (något svagare) = Fett-antabus.
Du brukar efterfråga fakta och studier. Se nedan!
😉
Vad Paulun och Rössner tycker. Paulun har en bra kommentar!
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5029897.ab
DM skriver om stor randomiserad studie!
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/12/07/fetmalakemedel-gav-blygsam/index.xml
Studie på Xenical
http://care.diabetesjournals.org/content/27/1/155.full
En nyare studie. = nollresultat
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/01/090113174535.htm
12 juni 2009 kl. 10:36
🙂
….och jag tänker fortfarande be dig att tänka utanför ramarna. Jag är inte ute efter ett ”rätt svar”, det är bara kul att se lite olika tankesätt.
22 juni 2009 kl. 21:42
Hej Åsa!
Tänker jag utanför ramarna när jag länkar till hemsidan enligt nedan?
http://home.swipnet.se/suffering/index_sv.html
Tycker nog att Rössner tänker tillräckligt utanför ramarna eftersom han rekommenderar ”ROCHES” bantningsmedel som väl medicinskt beprövade! Inte kan väl det vara rätt svar!
Här tycker jag nog Paulun har väldigt mycket rätt. Det måste vara farligt att minska så på det essentiella fettet! Stor risk för kroppsliga obalanser! 😉
23 juni 2009 kl. 23:49
Nej, du tänker innanför dina ramar.
Vad är din ”hang up” på Rössner? Ni delar inte samma syn på vissa saker, gott så.
26 juni 2009 kl. 16:08
Dina och mina ramar…..?
Vad är positivt med ett receptfritt Alli som enbart får säljas till dom över 18 år?
???
29 juni 2009 kl. 21:57
Ja, det är det jag vill att du ska försöka se, försöka leta dig utanför dina egna ramar. Men det verkar inte gå att locka med dig på den vagnen.
Jag kan tycka att både Alli och exempelvis pulverdieter har en plats i behandling för övervikt. Inte för alla men för vissa. Som exempel kan vi låtsas att vi har en kvinna på 40 framför oss. Hon är kraftigt överviktig och har försökt att gå ner i vikt ett antal gånger, med ett flertal olika metoder men alltid återkommit till sin övervikt då resultaten varit små och motivationen trytit. Som en extra skjuts får hon i början av sin viktbehandling hjälp av att äta Alli. Hon får en större nedgång och blir därmed mer motiverad att fortsätta med fler förändringar. Behandlingen med Alli trappas sen ner för att låta nya, goda vanor ta plats. Låter det fel?
30 juni 2009 kl. 0:34
Du säger lite väl romantiskt och läkemedelsreklamaktigt:
”….. inte för alla, men för vissa….” (receptfritt?????)
”…..Behandlingen med Alli trappas sen ner för att låta nya, goda vanor ta plats. Låter det fel?”
Nu förstår jag inte alls? Alli säljs recepfritt precis som alvedon osv.
Vem styr nedtrappningen?
Du tror inte alls på något missbruk, eller hur? Hoppsan, den ramkanten skulle jag nog inte sett över…. eller? 😀
07 juli 2009 kl. 9:22
Romantiskt?! Det gäller väl för alla läkemedel och ”metoder”. Vissa är bättre lämpade för vissa. Nedtrappningen styr du själv om du handlat själv, eller med hjälp om du har tillgång till det men jag har aldrig varit för att Alli säljs receptfritt, däremot tycker jag att det är viktigt att vi försöker att öppna ögonen och se på eventuellt positiva effekter trots att vi inte håller med i grundtanken. Det är så vi lär oss och växer!